Di Serdema Osmanî De Kurd û Kurdistan
Beşekê girîng ê berhema zanyarê Osmanî Ahmed Rifat, a bi
navê Lûgat-i Tarihiyye ve Coğrafiyye (Ferhenga Dîrok û Erdnîgariyê), ê ku
navê Kurd û Kurdistanê re têkildar e:
Ji bo vê danasînê, hin beşên pirtûka "Osmanlı Kürdistanı – Kurdistana Osmanî, amadekar: Koma Xebatên Kurdolojîyê (Kollektîv) - Weşanên BGST, Stenbol – 2011" hatine bikaranîn;
__________________________________ Ji bo vê danasînê, hin beşên pirtûka "Osmanlı Kürdistanı – Kurdistana Osmanî, amadekar: Koma Xebatên Kurdolojîyê (Kollektîv) - Weşanên BGST, Stenbol – 2011" hatine bikaranîn;
Di Lûgat-i Tarihiyye
ve Coğrafiyye De Kurd û Kurdistan
Kurdan û welatê wan Kurdistan ji çar sed salî zêdetir
di nav sînorê Dewleta Osmanî de cih girtin. Di vî demê dirêj de Kurd, di
nufûsa Osmanî de xelkekî girîng; Kurdistan jî ji ber ku sînorên bi Îran û Rûsya
re pêk dianî di erdnîgariya Osmanî de herêmeke girîng bû. Di dîrok û
erdnîgariya Osmanî de ku dewleteke pirr-netew û pirr-ole cihekî girîng ê Kurdan
jî heye. Ji ber vê girîngiyê di arşîv û
kitêbxanê Osmaniyan de derheqê Kurdan de pirr agahî û dokuman hene. Ev
agahî û dokuman çiqas derkevin holê û lêkolînvan sûd ji wan bigrin, wê dîroka
Kurd û Kurdistanê ya di serdema Osmanî de ew qasî zelal bibe. Me jî bi vê
armancê berhema Ahmed Rifata bi navê Lûgat-i Tarihiyye ve
Coğrafiyye (Ferhenga Dîrok û Erdnîgariyê) amade kir.
Ji ber ku di vê ferhengê
de maddeyên "Kurd û "Kurdistan” hene, ev
berhem ji bo Kurda girîng e. Ahmed Rifat, di maddeya Kurd de pêşî sînorê
erdnîgariya Kurdan diyar dike, dûv re derheqê taybetiyêngelê Kurd de û rewşa
wan ê wê demê de bi kurtasî hin agahiyandide.
Nivîskar, maddeya Kurdistan kiriye du beş: Kurdistana Osmanî û Kurdistana Ecemî (Ecem:
peyveke bo Îraniyan tê bikaranîn, ji bo welatê Îranê
jî Ecemistan tê gotin) ango Kurdistana Îranê. Ji ber ku Kurdistan,bi
Peymana Qasra Şêrîn ku di sala 1639an de di navbera Dewleta Osmanî û Sefewî de
hat îmze kirin bi fermî bû du perçe û perçeyekeKurdistanê di nav
sînorê Dewleta Osmanî de perçeyê din di navsînorê Dewleta Sefewî de ma.
Ahmed Rifat piştî ku sînor, aqar û nufûsa her du
perçeyê Kurdistanêdiyar kir; di derheqê ma’den û dexlên wê de agahiyan dide.
Dema behsa Kurdistana Osmanî dike qala bûyera Mîr Bedirxan jî dike.
Ahmed Rifat Kî
Ye?
Ahmed Rifat, li Stenbolê hatiye dinê. Navê bavê
wî Mehmed Emîn Efendî ye. Hê piçûkayî di maliyeyê de dest bi memûriyetê
kir. Piştî wezîfeyên curbicur teqawît bû. Di sala 1895’an de mir. Gora wî li
Stenbolê, navçeya Fatîhê, li Tekkeya Emîr Buxarî ye (Özcan, 1989:130-131).
Lûgat-i Tarihiyye ve
Coğrafiyye Çi Ye?
Ahmed Rifat, ji xeynî karên fermî bi lêkolînên zanistî re jî
mijûl bûye. Wî di derheqê dîrok û exlaqê de hin berhem nivîsandiye.Lê berhama
wî ya navdar “Lûgat-i Tarihiyye ve Coğrafiyye” ye
Ev berhem di eslê xwe de ferhengeke ku di derheqê kesayet û
nivîskarên navdar, dewlet, milet û bajaran de bi awayeki alfabetîk
agahiyan dide ye. Lê ji ber ku ji xeynî dîrok û erdnîgariyê agahiyên
zanistên din jî dide wek ansîklopedî tê hesibandin. Ev di nav ansîklopediyên ku
di sedsala 19. de ji aliyê yek kesî ve hatiye amadekirin de mînakeke baş tê
qabûl kirin. Tevî hin xeletî ûkêmasiyên wê îro jî berhemeke rewacdar e.
Her du cildên wê yî pêşî 1881ê, pênc cildên dawî 1882yan de wekî heft cilda hemû liStenbolê
çap bûye (Özcan, 1989: 130-131)
(Rûpel 280 - 281)
***************************
Kamûsü"l-a’lam ku di sedsala 19'yan de girîngtirîn
berhema serîlêdanê ye, ji maddeyên tê de yê ku bi Kurdan re
elaqadarin ji aliyê mamoste M. Emîn Bozarslan ve hatin tîpguhertin û wekî
kitêb hat çap kirin (Şemseddin Sami, 2001). Mamoste vê xebata xwe wekî
"Ansîklopediyeke Kurdistan ya Sedsala 19'an” bi nav dike (Bozarslan, 2001:
36). Em jî hêvî dikin ku ev xebata me wê ansîklopediyê temam û dewlemend
bike.Niha pêşî emê maddeyên Kurd û Kurdistanê li jêr pêşkêş
bikin,dûv re maddeyên din li gor alfabeya Latinî rêz bikin.
Kurd:
Li Asyayê qawmek e. Li çiyayê rojhilatê Dîcle û li başûrê golên
Wan û Ûrmiyê dijîn. Navê welatê wan Kurdistan ji navê wan tê. Kurd, bilez û
wêrek in û her tim azad dijîn. Îro qismekî Kurdan bi Osmanî ve qismek jî bi Îranê
ve girêdayî ne. Kurd, pirranî Sunnîne hin jî Şiî û Nastûrîne. Tê zen kirin
ku ev ji Keldanî û Partên kevnin (C: 6, r.77).
Kurdistana Osmanî:
Di navbera Ermenistan, Mezopotamya, Iraqa ‘Ereb û Îranê de
ye. Ji wîlayetên Şehrêzor û Musil û ji qismek
wîlayeta Bexdayê pêk tê. Dirêjayiya wê 380 firehiya wê 400 kîlometre ye.
Çiyayên wê yên bilind, newalên wê yên bi xêr û ber hene. Mahsûlata erdê wê
birinc, genim, ceh, kuncî, mewîj,titûn, pembû, mazî; ma’denên wê kukurd û şap
in. Xelkê wê yê ku 350 hezar tê texmîn kirin her çiqas di nav cahilî û nezaniyê
de
be jî di mêranî, çavtêranî û mêvanperweriya wan de kêmasî nîne.Siltan
Selîmê I, piştî sefera Îranê daxwaz
dikir ku Kurdistanê jî tevlî Dewleta Osmanî bibe. Bi vê armancê Îdrîsê Bedlîsî
ji Stenbolê şiyande Kurdistanê ba mîrên Kurdan (Z.1515/K.921). Îdrîsê
Bedlîsî bîst-sih eş îrên Kurdan ku Sunnî bûn bi şîretên
bi bandor wan qayîlkir ku li hemberê Şah Îsmaîl derkevin. Li ser vê
van eşîran welatê xwe bi şer ji ‘Eceman xilas kirin û tevlî Dewleta Osmanî
bûn. Tenêaliyê Diyarbekirê hinekî bi şer hat standin.
Kurdan wextekî di qabûl kirina hin bêşên (bacên) Dewletê de
didudiliyê (tereddutê) de man. Ji ber vê Muşîr Osman Paşa bi hêzeke mezin şiyandibûne
Kurdistanê (Z.1845/K.1262). Muşîr Osman Paşa bi hinek çewisan û piştî çend
şerên biçûk serekê wan Bedirxan Beg û xizmên wî digre û dişîne Stenbolê. Bi vî
awayî ew dudilî bûn jî ji holê radibe. Ji Bedirxan Beg û xizmên wî re
meaş tê girêdan û di welatê Osmanî de li cihên cûr bi cûr têne bicih kirin (C:
6, r.77).
Kurdistana ‘Ecemî:
Li îranê di navbera Azerbaycan, Iraqa ‘Ecem, Xûzistan û
Kurdistana Osmanî de eyaletek e. Dirêjayiya wê 370 firehiya wê 225 kîlometreye,
di nava xwe de 400 hezarkesî dihewîne û navenda wê kirmanşah e. Çiyayên wê yên
bilind, newalên wê yên fireh hene lê ji xeynî deşta kirmanşah cihên din jibo çandinê
ne baş in (C: 6, r.78).
(Rûpel 283 – 285)
___________________________
Çavkanî: Pirtûka Osmanlı Kürdistanı – Kurdistana Osmanî, amadekar: Koma
Xebatên Kurdolojîyê (Kollektîv) - Weşanên BGST, Stenbol – 2011
(Amadekar: Xerzî Xerzan)
Yorumlar
Yorum Gönder