Awirek ji dîrokê li ser Rojavayê Kurdistanê
JI MITANÎYAN HETA MIRDÊSÎYAN BER BI SERDEMA ME VE
Weke ku tê zanîn û li seranserê dinyayê jî wiha tê
pêjirandin, Mêzopotamya dergûşa şaristanîyan e û di warê zanistê de
peyîtandî ye ku, mirovahî li navenda Mezopotamyayê, anku li Hîvika Zêrîn dest
bi çalakîyên xwe ên serdema Neolîtîk kirîye. Ajal cara yekem li vir hatine
kedîkirin, çandinî li vê axê dest pê kirîye, gundên yekem ên ku mirov bi awayek
hevpar jiyîne li vir hatine avakirin û di van salên dawîn de, li gel keşfa
bêhempa ya Perestgehê Xerabreşk, êdî em baş dizanin ku dîroka olan, hebandina
Xweda -Xwedayan û rîtûelên olî yên yekem, berîya 11 hezar salan dîsa li
vir û ji hêla mirovên Hîvika Zêrîn ve hatine destpêkirin. Û dîsa hêjayî gotinê
ye ku, Çanda Helef, a ku ew bixwe bingeha şaristanî û kultura mirovên vê
herêmê ava kirîye jî, vêca di navenda Hîvika Zêrîn, anku di Rojavayê Kurdistanê
de dest pê kirîye û ji vê herêmê li seranserê Mezopotamyayê belav bûye. Hîvika
Zêrîn bi taybetmendîyeke xwe a din jî tê zanîn; ew jî ev e ku, mirovahî cara
yekem li vir xwe birêxistin kiriye û hîmê civakbûnê dîsa li vir danîye.
Perestgehê Xerabreşk li Rihayê û Çanda Helef li Girê Helef ê Serêkanîyê hatine
dîtin û evana piştrast dikin ku navenda çand û şaristanîyê anku navenda Hîvika
Zêrîn jî Rojavayê Kurdistanê, û her wiha qeraxên bakûrê Tîjle û Ferat bixwe ye.
Bi gotineke din, em dikarin bi hêsanî bibêjin ku; Navend û derguşa Şaristanîyê
Mezopotamya ye û navenda Mezopotamyayê jî Hîvika Zêrîn e, û navenda Hîvika
Zêrîn jî li gel destkeftîyên zanistî yên nû, Rojavayê Kurdistanê û bakûrê Tîjle
û Ferat e. Ev têz dibe ku xwedî îdîayek mezin bibe lê kolanên dawîn û keşfên
nûjen ev yek bi hemû daneyên xwe ve piştrast dikin.
Piştî serdema neolîtîk û pêvajoya çanda Helef, li Kurdistanê
di hezarsala 4-emîn de pêvajoyek nû ji hêla Xorrîdan (Horrîyan), ên ku wek
proto-kurd (pêşîyên kurdan) tên pênasekirin, dest pê dike. Xorrîd ne wek
êl, qewm an jî dewlet, lê divê wek navê rêxistinbûyînek-şaristanîyek bê zanîn.
Lewra biçûk û mezin, bi dehan rêxistin û rêveberîyên bajarî, padşahîyên mezin
ava kirine. Hatîye piştrastkirin ku, hemû qewmên sîstemên çiyayên Toros û
Zagrosan di bin bandora çanda Xorrîdan de mane û heta vêga jî ziman û
şaristanîya Xorrîdan di nav çanda van qewm û gelan de dijî.
Otorîteyên navdar, navê Xorrîdan bi zimanê Sûmeran ve girê
didin. Xor, Hor, Kur an jî Ur di zimanê Sumeran de wateya bilindahî, çiya an jî
gir e. Kurdîya nûjen de ev peyv wek “Jor” tê
bilêvkirin. Xor-rî maneya kesê ku ji bilindahî ve tê ye, anku kesê çiyayî ye.
Li vira divê bê gotin ku; hemû şaristanîyên Mezopotamyayê jêrin – başûr;
qewmên Mezopotamyayê jorîn – bakûr anku gelên Kurdistana îroyîn wek “
Xor-rî, Kur-tî, Ko-tî an jî Gu-tî “ bi nav kirine. Ev her çar
gotin jî hemwate ne û dîsa wateya “çiyayî” an ku “jorî
” didin.
Sedema vê yekê ew e ku, ev qewmên “jorî” ji
bilindahîyên Toros, Zagros û Kavkasan, ber bi jêr ve, ji bakûrê Mezopotamyayê
ber bi başûrê Mezopotamyayê ve dihatin. Lê sedema herîkîna ber bi jêr ve ne
dagirkirin, lê xweparastin bû. Lewra gelek êrîşên Sumer, Asûr û Akadan ber bi
bakûr ve dibû û ev dewletên koledar dem bi dem ji bo koleyên nû bi dest bixin û
erd û axên Xorrîdan dagir bikin berê xwe didan gelên jorîn, anku Xorrî û
Gutîyan. Û ev qewmên çiyayî jî, ji bo xweparastinê li ber xwe didan.
Dikare bê gotin ku, ev êlên Xorrîd di destpêkê de bi awayekî
rêxistinî ya eşîrtîyê dijîyan û dem bi dem xwe birêxistin dikirin û li
hember dewletên koledar û mêtînger ên başûrê Mezopotamyayê bi hevkarî şer
dikirin. Zimanê van qewman ji hêla cînarên wan ve wek “zimanê
Xorrî” dihat zanîn, ev ziman bi hevkarîya zimanên Kavkasî û Arî
pêk dihat. Lewra, beşek ji Xorrîdan, ji Kavkasan bi Mezopotamya jorîn û
Zagrosan ve berjêr bûne û bi Xorrîdên Toros û Zagrosan re yekitîya xwe ava
kirine.
Ji ber vê yekîtîya zexm û xurt, gelek dewlet û padşahî ava
kirine û her wiha dîsa yekîneya xwe li gel qewmên Arî weke Mitanîyan pêk anîne
û rêxistinên bihêz û domînant jî li ser axa Kurdistanê damezrandine.
Konfederasyonên Sobarî, Gûtî, Xorrî-Mitanî, Naîrî, Ûrartû
û Med wek mînak dikarin bên nîşandayîn. Gelek niqaş li ser zimanê Xorrî tên
kirin lê dîsa divê bê gotin ku, Xorrî şaristanîyek berfireh, kozmopolît û
homojen e, ji ber vê yekê dem bi dem anegorî êlê desthilatdar zimanê wan jî
rojane dibe, diguhere û li gel dewlemendîyên xwezayî yên dîrokê, xwe nû û
zengîn dike.
Bi hêsanî divê bê gotin ku, çanda Arî, tim û daîm bandora
xwe xweş nîşan dide û di pêvajoya dîrokê de jî eşkere ye ku di dawîn de çanda
hemû Xorrîdan di nav çanda Arî û ziman û zaravayên Xorrî jî di nav zimanên Arî
de dihelin. Ev dêmajoyeke hezara salan e. Û di encamê de, etnosîya (neteweya)
kurd a îroyîn, li gel zengînbûn û zêdekirinan pêk tê û ava dibe.
Gelên desthilatdar ên dema xwe, wek Gutî, Lulu, Kasî,
Mitanî, Naîrî, Ûrartû û Medan dipeytînin ku çanda Arî ji hemû çandên din
zexmtir û eşkeretir bandora xwe nîşan dide. Rewşa zimanê kurdî û zaraveyên vî
zimanî û her wiha çanda Arî û bawerîyên wê yên ku vêga jî di nav gelê
kurd de zindî ne, piştrastkirina vê têzê ye.
Serdema Mitanî li Rojavayê Kurdistanê(1500-1270 B.Z.)
Li jor tê piştrastkirin ku Xorrîd ji destpêkê dîrokê ve anku
ji demên neolîtîk heta dema me a îroyîn, li Kurdistanê bicih in û ji ti
deverî ber bi Kurdistanê ve nehatine. Bi gotineke rasttir gelê otokton ê
Kurdistanê Xorrîd in û bi navên cure cure di her çar terefên Kurdistanê de
rêxistin û konfederasyonên bihêz û rêkûpêk ava kirine. Yek ji van
rêxistinan jî Mitanî ye û li bakûr û rojavayê Kurdistanê ava bûye. Lê bi
taybetî Rojavayê Kurdistanê yê îroyîn de… Em ê li vir serdema Mitanîyan a li
Rojava binirxînin.
Derûdora berîya zayînê 1500-an de, qewmên Xorrîd ji
ber êrîşên Hattî(Hîtît), Misrê û Asûr hêzên xwe yên ewil winda kiribûn û
dîsa wek dewletên bajêrî, êl û eşîrî dijiyan. Anegorî hin dîroknasan, Mitanî
yek ji şaxên gelê Sobarî an Jî Kasî bûn. Êl û eşîrên Xorrîd û Arî dan hev,
berhev kirin û rêxistinek bihêz û mezin ava kirin. Di pêşî de navê wan wek
Xorrî-Mitanî hatîye nivîsandin lê piştî demek kin, bi tenê wek Mitanî hatîye
tomarkirin. Sedema vê jî ev e ku, anegorî lêkolînan, Mitanî ne navê gel, lê
navê malbat-eşîra desthilatdarê rêxistinê bûye. Mitanî nijadArî ne û ev
taybetmendîya wan jî hatîye destnîşankirin.
Mitanî rêxistina yekem e ku çanda Arî di desthilatdarîya
rêxistinê de xweş xuya dike û bandora xwe eşkere nîşan dide. Êla desthilatdar
cara yekem e ku nijadArî ye û vêca êlên Xorrîd/Sobarî li havirdora vê
desthilatdarîyê kom bûne. Navenda Mitanîyan derûdora Mêrdîn, Nisêbin, Amed,
Riha, Serêkanîyê, Minbic, Heleb û Şehba ye. Jixwe di belgeyên dîrokî de xuya
dibe ku peytexta wan “ Waşûkanî” ye. Waşûkanî di kurdîya îroyîn de wateya
Başkanî, Xweşkanî, Weşkanî anku kanîya xweş û baş e. Dîsa anegorî
lêkolînên dawîn, hatîye piştrastkirin ku Waşûkanî di cihê Serêkanîyê ya îroyîn
de ava bûye. Girê Helef ê dîrokî jî nêzê vê herêmê ye û dîsa tê dîtin ku
pêwendîyeke zexm di navbera Çanda Helef, perestgehê Xerabreşk û Mitanîyan de
heye. Mitanî xwedî bawerîyên kevn ên Arîyanî ne û di peyam û nameyan wan ên ku
hatine dîtin de, navên Xwedayên bawerîyên wan ên kevnar hatine xwendin û ew
navana, navên Xweda û ferîşteyên bawerîyên çanda Arî ya kevnar in. Her wiha
navên keyên wan jî bi zimanê Arî ne . Ev tev piştrast dikin ku Mitanî yek jî
êlên proto-kurd in û dîsa li hember dewletên koledar weke Misrî û Asûr
têkoşîyane. Dewletên mezin ên wê demê Misrê, Hattî û Asûrî bûn. Şerê wan li gel
Asûrîyan û Hattîyan pir bûn lê li gel Misrê pêwendîyên baş û aştîyane danîbûn.
Keybanûyên Misrê yên binavûdeng weke Nefertîtî û Nefertarî bi eslê xwe dotên
keyên Mitanî bûn. Mitanî yekem rêxistin û rêveberîya êlên Arî ya berfireh e.
Her çiqas weke Medan bibandor nebûne jî, em dikarin bi hêsanî bibêjin ku êlên
Arî cara yekem li bin sîwana Mitanîyan wek konfederasyonek kom bûne. Malbata
desthilatdar Arî ye û her wiha xelqên girêdahî jî bi piranî Arî ne. Ji Zagrosan
heta Toros û Amanosan desthilatdar bûn û weke Sobarîyan di warê hespajotinê
anku siwarîyê de li pêş ketibûn. Di warê hesinkarîyê de jî pêş ve çûbûn.
Hattî(Hîtît)hesinkarîya wan mînak girtibûn. Misrî jî erebeyên şer, ên ku bi
hespan dihatin ajotin, ji Mitanîyan fêr bûne. Ji derûdora 1500-an heta derûdora
1270-an (B.Z.), nêzî 250 salan hikim kirine û di dawîn de ji hêla
Asûrîyan ve hatine têkbirin. Asûrî , Mitanîyan wek “Xanîbalgat” û
Misrî jî wan wek “ Naîrî” anku xelqê çeman bi nav dikirin.
Piştî ruxandina wan, Mitanî îcar bi navê Naîrî jiyana xwe li ser axa xwe a
qedîm domandin…
Piştî ruxandina rêxistina Mitanî, vêca êl û hozên Xorrî û
Mitanî ji hev belav bûn û heta dema Konfederasyona a Xalta-î (Ûrartû) û Medan
carîna bi rêxistinbûyî carîna jî jihevbelavbûyî jiyana xwe domandin. Ev
pêvajoyek nebaş û dijwar bû. Bi navê “Naîrî” hewl didan ku
xwe bidine hev lê hêzên li hemberî wan gelek dijwar bûn û bi taybetî Asûrî wiha
kiribûn ku ji ber bêderfetî gelek êl û eşîrên Xorrî-Mitanî xwe ber bi jortir
anku ber bi çiyayên asê weke Toros û Zagrosan ve diparastin. Li wir di pêşî de
konfederasyona Xalta(î) – Ûrartû, piştî jî rêxistina gewre, Konfederasyona
eşîran a Med ava kirin û dawî li desthilatdarîya koledar a Asûr anîn. Di
mîtolojîya gelê Kurd û zargotina wî de, destana Kawa û Newrozê, ev serketîn bi
gelek cureyan gihandîye roja me. Lê piştî demek kin (weke 150 salan)
desthilatdarîya Medan bi destê xwarzîyên wan Farisan guherî û gihîşte
Akamenîdên Faris. Astîyagê keyê dawîn ê Medan heta şerê li gel farisan 35
sal hikim kir. Bi vî şerî, ê ku di derdora sala 550-an(b.z) de pêk hat,
desthilatdarîya Medan piştî derûdora 150 salan rûxîya û gihîşte persan. Ev yek,
divê weke guherîna desthilatdarîya Xorrî-Mitanîyan ber bi Xaltan (Ûrartû), ji
Xaltan ber bi Medan û di dawîn de Farisan ve bê xwendin. Lewra çawa ku
Xaltan(Ûrartû) desthilatdarî teslîmê Medan kirin, Med jî teslîmê Farisan kirin.
Di hîmê de, ev guherîn, guherîna desthilatdarîya gelên Arî ye. Ev rewş ji navê “
Împeretorîya Med-Pers” xweş xweya dibe lewra bavê dîrokê Herodot
ew rêxistin wisa pênase dike. Herodot gelek cihan de Kurojê nevîyê
Astîyag û keyê yekem ê farisan wek “ qralê Medan “ dinivîse.
Ên faris li ser şaristanîya ên Med runiştin, pêş ve birin,
satrabîyên Akamenîd (navê dewleta Farisan a yekem) ava kirin, ji Ava
Halîsesê(Kizilirmak a îroyîn), a ku sinorek xwezayî ya di navbera rojhilat û
rojava de bû, derbas bûn û rêxistinbûyînek serketîtir pêk anîn. Bi vê
yekê “Împeretorîya Med-Pers” berfirehtir û bihêztir
kirin. Bi tenê desthilatdarî dest guherand. Ev rastîyên dîrokî ji hêla bavê
dîrokê Herodot ve yek bi yek hatine nivîsandin. Piştî Akamenîdan, vêca Part û
piştî wan jî Sasanî li ser axa Kurdistanê desthilatdar bûn. Kurd xwe dîsa
çiyayên xwe ên asê parastin. Dem bi dem bi rêxistinên biçûk û lewaz, weke
Kardûxan, Adîabene, Komagene, Sofên û Kordîyon derketine meydanê lê her carî
vassalên (bindestên) Faris an jî Romîyan bûn û di dawîn de ji hêla wan dewletên
bihêz û gewre ve ji holê hatin rakirin.
Heta dema fethên Îslamê rewş wiha dewam kir û bi rêzê,
desthilatdarîya Emewî û piştî jî Ebbasî û Fatimîyan li Kurdistanê rû da.
Artêşên ereb ji başûr ve dest bi êrîş û dagirê kirin û di demajoya dîrokê
de gelên Arî, di serî de gelê kurd hêdî hêdî tev li dînê Îslamê bûn û di
Kurdistanê de serdemek nû dest pê kir. Helbet di Rojavayê Kurdistanê de jî
guherînên dîrokî pêk hatin. Kurdên ku ji dema Xorrî-Mitanîyan û Medan ve li ser
axa xwe a kevnar bûn, vêca bi faktoreke din re rûbirû man. Bi taybetî kurdên
herêma Cizîrê, Rihayê, Serêkanîyê, Minbic, Şehba, Êfrîne û çiyayên Kurmênc li
gor şert û mercên nû xwe amade kirin û pêvajoyek nû dest pê kir. Lewra artêşên
ereb ketibûne şûna Sasanîyan û dînek nû bi xwe re anîbûn û trajedîya herî mezin
ew bû ku, kurd dîsa di nav bera her du hêzên dijwar de asê mabûn. Ji Rojava û
bakûr ve artêşên Romî, ji başûr û Rojhilat ve artêşên ereb bi dijwarî dihatin û
bi taybetî bakûrê Tîjle û Feratê bibû qada şerê herî dijwar. Anku Rojavayê
Kurdistanê ji Cizîrê heta Êfrînê bibû sinorê her du dewletên gewre û pêvajoya
şerê nû yê desthilatdarîyê dest pê kiribû. Şer li derûdora Çiyayên Kurmênc,
Heleb, Bab û Minbicê (bi zimanê Romî Hîerapolîs) germ dibû û kurdên wê herêmê
di nav bera her du hêzan de dihatin perçiqandin. Ferat weke sinoreke
xwezayî hatibû xêzkirin û heta destpêka sedsala 11-an a piştî zayînê rewş wiha
dewam kir. Di destpêka sedsala 11-an, rêxistin an jî bi gotineke rasttir
mîrnişînîyeke kurd a nû li beşeka giring a Rojavayê Kurdistanê derkete meydanê
û hemû kurdên wê herêmê di bin sîwanekê de kom kir. Navê wê mirnîşînîyê, a ku
li rojavayê Feratê hatibû damezrandin, “ MIRDÊSΔ bû….
Serdema Mirdêsî li Rojavayê Kurdistanê (1015-1080)
Di nîveka sedsala 10-emîn de, Xîlafeta Ebasî weke berê bihêz
nîn bû û ji ber vê yekê li ser erdnigarîya desthilatdarîya wan, biçûk û mezin
gelek emaret (mîrekî), sazî û rêxistinên nîvserbixwe û heta dewletên
serbixwe ava bibûn. Xîlefeteka din jî bi navê Fatimî li Misrê hatibû ragihandin
û êdî du otorîte li ser erdnigarîya Îslamê peyda bibûn. Li hember Fatimîyan jî
emaret û dewletên biçûk rû dabûn. Yek ji wan emaretan jî Mîrnişînîya Mirdêsî
bû, a ku di nav bera salên 1015 û 1080-an de li Helebê (navend û peytexta
wan bû), Minbîc, herêma Şehba, Babê, Ezez, Cerablûs, Çiyayên Kurmênc,
Efrîn û derûdor heta Reqqa anku ji rojavayê Ava Feratê heta Behra
Spî ( beşek ji Rojavayê Kurdistanê) ava bibû. Damezrêner Salih ê Mirdêsî ye û
hemû bûyernivîsên Îslamê, wî û navê wî û dewleta ku ava kirîye nivîsandine. Lê
esl û binyata wî, makewelatê wî bi rastî tomar nekirine. Tev de heman
agahî nivîsîne û helbet hevûdin dubare kirine ku Salih ê Mirdêsî serokê
Benîkilaban( kurên Kilaban) e û hew… Weke ku tê zanîn kurên Kilaban anku Benî
Kilaban eşîreke bihêz û şervan a ereb e. Di rastîya xwe de bedevî ne û wek
şervan di artêşa Mirdêsîyan de cih girtine lê damezrenerê vê dewletê,
Mirdêsîyên kurd in, ên ku ji Hekarîya di sedsala 10-emîn de koçî derûdora
Helebê kirine û bi hevkarî û yêkîneya li gel kurdên dûhatîyên Mitanîyan ku ji
mêj ve li vê deverê bûne, rêxistinek rêkupêk ava kirine û li hember
Fatimîyan, Romîyan û di dawîn de jî li dijî Selçûqîyan têkoşîyane, erdên xwe
parastine û ev rastî di hemû şaxan de xwe nîşan dide.
Li ser Mirdêsîyan lêkolîn mixabin gelek kêm mane, bi taybetî
kurdbûyîna wan bi hêjayî nehatîye nivîsandin an jî nirxandin. Bi tenê navê damezrênerê
dewletê û nasnavê wî hatine destnîşankirin. Salih ê Mirdêsî û hew…. Ev rûdan,
di meseleya Eyûbîyan de jî heman rewşê tîne bîra me lewra heta berîya 10-15
salan kurdbûyîna Selahaddin ê Eyûbî û dewleta wî ya gewre, ne wek dewlet û
rêxistinek kurd, lê wek ereb an jî tirk dihat zanîn an jî bi gotineka rasttir,
ji hêla hin derûdoran ve wiha dihat pênasekirin. Sedema vê helbet hebû û sinor
ji bêehlaqîya mêtîngerî û faşîsmê re nîn e… Ehlaqê zanistê jî dide jibîrkirin
mixabin. Li vir em ê hewl bidin ku beşek ji dîroka kurd û Kurdistanê a ronak lê
di tarîtîyê de mayî, bigihînin ronahîye….
Ji Mîtanîyan Heta Mirdêsîyan Ber Bi Serdema Me Ve
… Pirs ev e: Gelo hemû dewletên revend û Ereban ku wê demê
hatine avakirin, ne bi navê eşîra ku girêdayî wê ne hatine pênasekirin? Mînak,
revendên Benî Uqeylan dewleteke bi navê Uqeylî, Benî Numeyran dewleteke bi navê
Numeyrî ava kiriye û bi navê eşîra xwe hatine nivîsîn. Her wisa çima navê
dewleta Benî Kilaban ne Kilabî ye lê Mirdêsî ye?! Heger Salihê Mirdêsî ji Benî
Kilaban bûya, navê dewleta wî jî wekî eşîrên Erebên din, vîyabû ku bi navê
eşîra wî bihata nivîsîn. Wekî din, di zimanê Kurdî de gotineke wekî “Salihê
kurê Mirdas” nehatiye û nayê bikaranîn. Kurd dema bixwazin kur û bavekî pênase
bikin dibêjin “Salihê Mirdas”. Mirdas navek e û dema dibe navê êl an jî hozekê,
vediguhere û dibe “Mirdasî”. Lêbelê dema xwerû be, an ku “Mirdas” be, bi
taybetmendîya tewandina tîpên “a” û “e”yê yên di nîvê peyva Kurdî de, ditewe û
dikeve forma “MIRDÊS”ê, paşê “î”ya rengdêrîyê werdigire û dibe “MIRDÊSΔ.
“Mirdas” navekî Kurdî ye û “Mirdasî” yan jî “Mirdêsî” navê eşîrê ye. Ev eşîr ji
Hekarîyê ye û daneyên di nav destên me de jî vê yekê piştrast dikin. Em ê li
jêr yek bi yek van daneyan pêşkêşî xwîneran bikin. Ji bo têgahiştina meseleyê,
em ê bi kurtî berê xwe bidin zimanê Kurdî, ê ku laboratuareke zindî ye:
Bûyernivîs û dîrokzanên Ereb an jî Erebînûs, pênaseya “Salihê Mirdêsî” wekî
“Salih Îbnul Mirdêsî” ji Kurdî wergerandiye Erebî û “Mirdêsî” wekî ku bavê
Salih be, nivîsîye. Ev şaşîyeke ku dîtin û nirxandina wê pir hêsan e. Di
rastîya xwe de “Salihê Mirdêsî” ye û wateya “Salihê ji eşîra Mirdêsî” dide.
Hemû dîrokzanên dinyayê -çi Misilman, çi Xirîstîyan û çi Cihû- ev dewlet wekî
“Mirdêsî” tomar kiriye û di nav Ereban de eşîr an hozek bi navê Mirdêsî qet
nîne. Hebe eşîreke Kurd a kevinar a ji Hekarîyê heye û di serî de Şerefxan,
paşê jî hebûna wan a îroyîn, derewa hezarsalî betal dikin û vê rastîya dîrokî
dipeytînin. Dîsa em zelalkirina dîrokê bidomînin: Ji van dewletên nû yên
serbixwe ku li jor behsa wan hate kirin -ên ku di destpêka sedsala dehemîn de
ava bûbûn-, herî bihêz Dewleta Bûyîd (Biweyhî) bû. Biweyhîyan li derûdora sala
950yî desthilatdarîya Ebasîyan a li Bexdadê bi dest xist û dest bi êrîşên li
ser hawirdorê kir. Di sala 980yî de, hikimdarê Biweyhîyan Adedldewle sefereke
mezin biriye ser Kurdên Hekarîyê. Hemû dîrokzan û bûyernivîsên Îslamê destnîşan
dikin ku ev sefera han ji bo Kurdên Hekarîyê gelekî dijwar û xedar bû. Ji lew
re gelê vê herêmê ji zarokan heta bi pîran hatine kuştin û yên mayî jî yan
hatine mişextkirin an jî anegorî derfetên xwe revîyane û xwe li çîyayan
parastiye.
Nivîsîna vê bûyera qirêj û xwînwar ji bo zelalkirina kok û
binyada Mirdêsîyan pêdivîyek bû. Ji lew re dîrokzan û zanyarê Kurd Mîr
Şerefxanê Bedlîsî, ew di beşê Mîrnişînîya Mirdêsî de, di pirtûka xwe ya
binavûdeng a li jêr Şerefnameyê de tomar kiriye. Dema ew qala Mirdêsîyan û
sedema hatina wan a ber bi Gêla Amedê ve (Egil) dike û avakirina wan a
Mîrnişînîya Mirdêsî li Gêlê dinivîse, em ji tomarîyên Şerefxan xweş fêm dikin
ku ev eşîra dîrokî ya nijadkurd, ji ku, kengî û çima hatiye. Şerefxan anegorî
gotinên nevîyên Pîr Mensûrê Mirdêsî dibêje ku: “Di destpêkê de Pîr Mensûrê
Mirdêsî li Hekarîyê dijîya û di pişt re ji wir bar kiriye û çûye alîyê Gêlê
(Egilê) û li gundê Pîranê yê ku nêzîkî Kela Gêlê dimîne, bi cih bûye…” Lê
Şerefxan sedema hatina Pîr Mensûr û malbata wî nenivîsîye û ev malbata Kurd a
navdar jî wekî nevîyên Ebasîyan nîşan daye, sedema pênaseya “PÎR” jî nekiriye,
ji lew re pênaseya “PÎR” di çanda Kurdî de xwedî taybetîyeke girêdayî ol û
bawerîyê ye, lê sedema vê yekê cuda ye û ji bo vê gavê ne mijara me ye, di
gotareke din de em ê bi berfirehî behsa vê bikin. Vê gavê em ê mijara xwe
bidomînin, Şerefxan bi kurtî wisa didomîne:“Pîr Mensûr li Pîranê terîqeteke
mezin ava kir û piştî mirina wî kurê wî Pîr Mûsa kete şûna wî. Piştî Pîr Mûsa
îcar kurê Pîr Mûsa, Pîr Bedir bû şêxê tekyayê. Lê Pîr Bedir bavê xwe û bavpîrê
xwe derbas kir û Keleha Gêlê bi alîkarîya pismam û mirîdên xwe zeft kir, bi
darê zorê ji xwedî stand. Lê piştî demekê Siltanê Selçûkîyan çav berdide welatê
wî û ji neçarî Pîr Bedir xwe diavêje bextê Siltanê Merwanîyan û xwe li ba wî di
qesira Silîvanê (Farqîn) de diparêze. Heta dagirkirina Silîvanê ji hêla Artûkê
fermandarê Selçûkîyan ve, li Keleha Silîvanê dijî û di wê dagirkirinê de ew jî
tê kuştin. Pê re piranîya xelkê bajêr jî tên kuştin û serên wan tên jê kirin.
Jina Pîr Bedir ji wê qirkirinê difilite û bi duhalî ye. Jê re kurikek çêdibe û
ew lawik bi destê Mirdêsîyan ve tê mezinkirin û bi navê “Mîr Bulduk” li ser
textê bavê xwe tê rûniştandin…” Dîsa anegorî Şerefxan, mîrnişînîya Mirdêsî ya
Gêlê heta dema Şerefxan (1596) li welatê xwe desthilatdar û hikimdar e.
Li vir em tê digêhijin ku Pîr Bedir di sala wêrankirina
Silîvanê û dagirkirina welatê Merwanîyan ji hêla Artûkîyan ve de tê kuştin.
Sala vê bûyera qirêj û hov 1085 e. Pîr Bedir nevîyê Pîr Mensûrê ku cara yekem
ber bi Hekarîyê ve hatibû ye û anegorî texmîna me li derûdora 1020 û 1030î
hatiye dinyayê. Ji vê agahîyê em fêm dikin ku Pîr Mensûrê bavbîrê Pîr Bedir jî
li derûdora 970 û 980yî li gel êl û malbata xwe ji Hekarîyê koç kiriye. A
rasttir ji destê Biweyhîyan baz daye an jî hatiye mişextkirin. Sedema hatina
wan û dîroka wê, li gel hemberhevkirina agahîyên bûyernivîsan nêrîna me piştrast
dike. An ku beşekî hoza Mirdêsîyên Hekarîya wê demê, di sala 980yî de ji destê
Adedldewleyê Biweyhî revîyane, xwe li Gêlê parastiye û piştî du nifşan li Gêlê
mîrnişînîyeke bihêz û mezin bi navê “Mirdêsî” ava kiriye. Me got beşekî wan û
ev bi zanabûn hate gotin. Helbet Mirdêsî tev de bi hev re û bi tevahî ji wê
tofanê baz nedaye, ew derfet neketiye destê wan. Di wê rewşa ku “dêyê weledê
xwe diavêt” de ev yek ne gangaz bû. Beşekî wan ber bi Gêlê ve çûye, ev hate
piştrastkirin. Lê yên din, ew ber bi ku ve çûne? Pirsa sereke ev e û dîsa em ê
berê xwe bidin Şerefxanê Bedlîsî ka çi û çawa tomar kiriye…
Şerefxan dibêje ku;
“…ev eşîra han ku di nav vê keleh û wîlayetê de rûdine, ji ber navê
serokê Benîkilaban Mirdas, Mirdasî hatiye gotin… di zemanê berê de li derûdora
Helebê dewletek ava kiriye…”. Li
vir xweş xuya ye ku Şerefxan jî, ji gotin û tomarîyên bûyernivîsên Ereb ên berê
sûd wergirtiye û ew dubare kirine. Ji lew re hemû bûyernivîsên Ereb û Misilman
ên wê demê, damezirenerê Mîrnişînîya Mirdêsî ya ku li rojavayê Feratê û
derûdora Helebê ava bûbû, wekî serokê Benîkilabanên Ereb nivîsîye. Di rastîyê
de, di dema dagirkirina Hekarîyê ji hêla Biweyhîyan de, wekî ku me li jor
gotiye, hemû Kurdên wê herêmê (Mirdêsî jî tê de) ji hev belav bûn û ji bo ku
xwe bifilitînin, li gel malbatên xwe baz daye. Pîr Mensûr û malbata wî ber bi
Gêlê ve çûne, ev yek ji hêla Şerefxan ve hatiye nivîsîn. Şerefxan di dewama
mijarê de dibêje ku; Salihê Mirdêsî li derûdora 1015an, li Helebê serî li ber
Fatimîyên Misirî hilanîye û bi ser ketiye. Li wir bûye desthilatdar lê di sala
1029an de di şerekî ku di navbera wî û Fatimîyan de qewimîye hatiye kuştin. Li
ser vê bûyera nexweş, malbat û êla wî ji derûdora Helebê derketine û ew jî
hatine Gêlê û li wir bi cih bûne, an ku hatine li ba Pîr Bedirê nevîyê Pîr
Mensûrê pismamê xwe û di pişt re Pîr Bedir bi alîkarîya van mirovan, Keleha
Gêlê bi dest xistiye û bûye hakimê wî welatî. Şerefxan li vir diqedîne û mijarê
berfireh nake, helbet sedema vê yekê rewş û mercên wê demê, kêmanîya
çavkanîyan, bêderfetî û xwenegihandina çavkanîyên bêalî ye. Hatina Mirdêsîyên
Helebê û rojavayê Kurdistanê ber bi Gêlê ve ne ji ber kuştina Salihê Mirdêsî
(1029) ye û ne di wê demê de ye. Ji lew re dîrokzan û bûyernivîsên Kurd Îb
Şedad û Îbn Elesîr û her weha Yaqût Elhemewî yê Romî, Sibt Îb Elcewzî û Îbn
Xeldûn agahîyên bêhempa tomar kirine. Em ê îcar tomarîkirinên van zanyaran
binirxînin.
Anegorî Îbn Elesîr û Sibt Îbn Elcewzî, Salihê Mirdêsî cara
yekem di dawîya sedsala dehemîn de, li Keleha Rehbayê ya Dêra Zorê tê xuyan. Li
wir, li gel leşkerên xwe li ba hikimdarekî bi navê Îbn Elmihkan cih digire û
parastina wî li hemberî Fatimîyan li ser milê xwe digire. Li vir em dikarin
nirxandineke teqez pêk bînin. Wekî ku me li jor nivîsîye, êla Mirdêsî di sala
980yî de ji destê Biweyhîyan ji makewelatê xwe Hekarîyê baz dabû û ji hev belav
bûbû. Beşek ber bi Gêlê ve bi rêberîya Pîr Mensûr -çawa ku Şerefxan nivîsîye-
çûbû û em dikarin bi hêsanî bibêjin ku beşek ji wan jî bi serokatîya Salihê
Mirdêsî berê xwe daye Dêra Zorê û bûne leşkerên Îbn Elmihkan ê hakimê Keleha
Rehbayê. Ji lew re koça Mirdêsîyan û hatina Salihê Mirdêsî û şervanên wî li
Dêra Zorê heman çax e. Li Rehbayê, Salihê Mirdêsî bi keça Îbn Elmihkan ê hakimê
wê deverê re dizewice û di sala 1008an de bi alîkarîya Benî Kilaban, ku eşîreke
bihêz û niştecih a wê deverê bû, Îbn Elmihkan ji text diavêje, wî dide kuştin û
dikeve şûna wî. Bi vê yekê, mezinahîya Kilaban bi dest dixe û bi leşkerên
Kilaban û şervanên xwe artêşeke mezin ava dike û berê xwe dide Reqa û Helebê.
Reqa bi dest dixe û bi alîkarîya xelkên Helebê (Kurd û Ereban), ên ku ji zilima
Fatimîyan gelek aciz bûbûn, Helebê jî distîne û dibe hakimê Heleb, Reqa û
Rehbayê. Ji Cerablusa îroyîn heta Antakyayê, ji Reqayê heta Deryaya Spî erdên
xwe berfireh dike û serbixwebûna xwe radigihîne. Sîyaseteke aqilane li gel
cînarên xwe dimeşîne û bi Bîzans û Merwanîyan re jî peymanên hevgirtinê girê
dide. Bi vê yekê, di herêma xwe de dibe hêzeke berbiçav û heta mirina xwe
(1029) hikim dike. Di sala 1029an de Walîyê Misirê Eldizdarî li gel artêşeke
mezin berê xwe da Mirdêsîyan û di qada şer de Salihê Mirdêsî tê kuştin. Lê
kuştina wî nebûye sedema rûxandina dewleta wî. Li vir divê bê gotin ku Şerefxan
desthilatdarîya Mirdêsî di sala 1029an de diqedîne lê dîsa anegorî çavkanîyên
ku li jor hatine rêzkirin, piştî kuştina Salihê Mirdêsî, vê carê her sê kurên
wî (Nasir, Sîmal û Etîya) xwedî li dewlet û artêşa ku bavê wan ava kiribû
derketine û têkoşîna xwe domandiye. Heleb û derûdorê ji Nasir re, Minbic û
Rehba (Dêra Zorê ya îroyîn) jî, ji Sîmal û Etîya re dimîne. Ji bo me belkî xala
herî girîng, pratîkên Nasirê Mirdêsî ne. Ji lew re, di serdema wî de
(1029-1038), ji bo dîrok, çand û avasazîya Kurdan berhemeke bêhempa tê avakirin
û heta roja me jî ew avahî wek “Keleha Kurdan” tê naskirin û weha tê
binavkirin.
Çîroka Keleha Kurdan (Hisn Elkrad):
Piştî kuştina Salihê Mirdêsî, kurê wî Nasir (Şibil Eldewle
Nesirê Mirdêsî) kete şûna bavê xwe û têkoşîna bavê xwe li hemberî Fatimîyên
Misirî domand. Êrîşên dijwar ji başûr, an ku ji Misirê ve dihatin û ji bo ku rê
li wan êrîşan bê girtin, anegorî tomarîkirina Îbn Şedad ê dîrokzanê Dewleta
Eyûbî, Nesirê Mirdêsî di sala 1031ê de, an ku piştî mirina bavê xwe bi du
salan, keleheke zexim û bilind li ser rêya Balbekê ve dihat û digihaşte Tartûs
û Himisê ava kir. Sedema avakirina vê kelehê, rêlibergirtina artêşên Fatimî bû
û keleh li ser girekî bilind, ê ku li her çar alîyan hakim bû, hate avakirin.
Keleh 40 kîlometrî li rojavayê Himisê diket û rêya Tartûs dibirî. Bi vê yekê,
Nesirê Mirdêsî xwest welatê xwe bixe ewlehîyê û ji bo vê jî leşkerên xwe ên
herî bawer, bihêz û xwedî tecribe li wê kelehê bi cih kirin. Keleh heta dema me
wekî ku îro hatibe avakirin saxlem e û ji hêla UNESCOyê ve di sala 2006an de
ketiye lîsteya mîrateyên cîhanê. Anegorî nivîsên Yaqût Elhemewî û Îbn Şeddad,
leşker û şervanên ku Nesirê Mirdêsî di vê kelehê de bi cih kirine bi tevahî
Kurdên Çîyayên Kurmênc bûn û ji ber vê yekê navê kelehê wekî Keleha Kurdan, an
ku Hisin Elekrad hatiye danîn lê li gor me ev nêrîn her çi qasî rast be jî, kêm
e. Wiha: Wekî ku li jor hate gotin, Mirdêsî êleke Kurd e û ji destpêka sedsala
yazdehemîn heta dawîya wê sedsalê, li rojavayê Feratê heta Reqa û Balbekê
dewleteke bihêz ava kiriye. Ji ber ku Kurd bûn û ji ber ku xelkê derûdorê (Ereb
jî tê de) zanîbû ku Mirdêsî Kurd in, keleha ku Mirdêsîyan ava kiriye, wekî
Keleha Kurdan hatiye binavkirin û heta dema me ya îroyîn jî ev nav wekî
mîrateya Mirdêsîyên Kurd di nav dîroka Rojhilata Navîn û bi taybetî ya Sûrîyeyê
de dijî. Nîşane û peyta herî girîng û hêja zargotin e û her weha bîra gelan e.
Ew keleha bêhempa û binavûdeng, di bîra gelên wê herêmê de wisa maye û ev hezar
sal in jî navê wê neguherîye. Nivîs tên guhertin, tomarî tên şewitandin û
tunekirin lê bîra gelan, mêjûya civakan bi hêsanî nikare bê jêbirin. Ew navê kelehê
tenê têra piştrastkirina Kurdbûn û Kurdmayîna Mirdêsîyan dike û ev rastîya
dîrokî di bîra gelan de neqişkirî ye.
Piştî avakirina Keleha Kurdan, êrîşên Fatimîyan ketin bin
kontrola Mirdêsîyan. Êdî Fatimîyan nikarîbû weha bi hêsanî êrîşî Heleb û
Minbicê bikin lê dîsa jî carinan şerên dijwar di navbera her du hêzan de
diqewimîn. Di yekî ji wan şeran de, Nesirê Mirdêsî wekî bavê xwe di qada şer de
hate kuştin (1038) û vê carê Fatimî bi ser ketin. Piştî vî şerî, anegorî
tomarîyên Îbn Xeldûn, Mirdêsîyên Helebê ji neçarî dest ji Helebê û başûrê wê
berdan û ber bi welatekî din ve çûn. Ev agahî ji bo me pir girîng e, ji lew re
Şerefxan jî dibêje ku Mirdêsîyên ku ji Helebê hatin, wê demê tev li Mirdêsîyên
Gêlê bûn, bi hev re Keleha Gêlê zeft kir û Mîrnişînîya Mirdêsî ya Gêlê ava kir.
Heta dagira Selçûkîyan, wan (1075-76) hêza xwe zêde kir û piştî kuştina Pîr
Bedirê Mirdêsî ji hêla Tirkmenan ve, vê carê bi serokatîya kurê Pîr Bedir Mîr
Bulduk, desthilatdarîya xwe ji wê rojê heta dema Şerefxan bi sedan salan domand.
An ku divê bê zanîn ku Mirdêsîyên Rojavayê Kurdistanê ne di dema kuştina Salihê
Mirdêsî de (1029), lê piştî avakirina Keleha Kurdan (1031) û di dema kuştina
kurê Salihê Mirdêsî, an ku piştî mirina Nesirê Mirdêsî (1038) welatê xwe berda
û ber bi Gêlê ve, an ku ber bi pismamên xwe ve çûne û xwe li wan parastiye.
Hinek ji wan jî çûne li ba birayê Nesir, an ku çûne Reqayê li ba Sîmalê
Mirdêsî. Ev wateya vê ye ku pêwendîya Mirdêsîyên Gêlê û Rojavayê Kurdistanê qet
qut nebûye û ji destpêka koça wan a bi hev re ji Hekarîyê heta bi rûxandina
dewleta wan a li Helebê, tim di têkilîyê de bûn û di encamê de jî dema ketine
tengasîyê, wan xwe gihandiye hev û din. Divê ev yek wisa bê xwendin.
Piştî Nesirê Mirdêsî, Heleb ji destê Mirdêsîyan derket
(1038) lê Minbic û derûdorê heta bi Reqa û Rehbayê, an ku qeraxên Feratê di
destên birayê wî Sîmal de man. Sîmal peymanek li hemberî Fatimîyan bi Bîzansê
re girê da û xwe li wan parast. Di pişt re jî di sala 1042yan de êrîş bire ser
Helebê û piştî çar salan Heleb ji destê Fatimîyan deranî û desthilatdarîya xwe
li wir ragihand. Lê wê demê beşekî Mirdêsîyan xwe gihandibû Gêlê û yên mayî jî
tev li artêşa Sîmalê Mirdêsî bûn. Sîmal, desthilatdarî ji kurê Nesirê birayê
xwe Mehmûd re berda û dest ji desthilatdarîyê kişand (1062). Mehmûd jî li ser
şopa bav û kalên xwe bû lê îcar tofana mezin, an ku Selçûkî ber bi welatê wî ve
dihatin. Di destpêka sala 1071ê de, an ku berî şerê Melazgirê, Alpaslanê
Selçûkî êrîş bir ser Mirdêsîyan û bang li Mehmûdê Mirdêsî kir ku were ba wî û
serdestîya wî qebûl bike lê Mehmûd neçû û xwe ji şer re amade kir. Selçûkî
gelek bihêz û pirleşker bûn û Mehmûd xeber şand û serdestîya Alpaslan pejirand.
Ji ber ku Mehmûd neçûbû ba Alpaslan, Alpaslan aciz bû lê artêşa Bîzansê bi ser
wî ve dihat û ji ber vê yekê bi Mirdêsîyan re şer nekir û ji bo şerê mezin ê
Bîzansîyan berê xwe da Melazgirê. Mehmûdê Mirdêsî di sala 1075an de mir û kurê
wî Nesirê Duyem kete şûna wî. Piştî salekî, vê carê birayê Nesirê Duyem,
Mehmûdê Duyem bû mîr lê Mirdêsî ji ber êrîşên Tirkmenan ji hal ketibûn û di
encamê de di sala 1080yî de Uqeylîyên Ereb êrîşekî dijwar pêk anî û dawî li
Dewleta Mirdêsîyan anî. Piştî 1080yî Selçûkîyan Rojavayê Kurdistanê bi tevahî
kontrol kir û heta dema Zengî û Eyûbîyan rewş weha ma. Piştî Eyûbîyan Memlûkî
bûn desthilatdar û wan jî heta dema Osmanîyan hikim kir. Heta Cenga Cîhanê ya
Yekem, Osmanî hikimdar bûn. Piştî şerê mezin heta roja me pêvajoyê dewam kir û
Keleha Kurdan… Em vegerin mijara xwe…
Keleha Kurdan û leşkerên Kurdên ku di navê de bûn, heta
1099an keleh parast û dest jê û hawirdora wê bernedan. Di sala 1096an de
seferên xaçparêzan li Rojhilata Navîn dest pê kir û di destpêkê de hêzên Mesîhî
li Çîyayên Kurmênc û paşê jî li Helebê bi gelên van deveran re dest bi şer kir.
Wan dixwest ku xwe bigihînin erdên pîroz û li ser rêya wan jî Keleha Kurdan
hebû. Kurdên xwedîyên kelehê li hemberî vê artêşa mezin li ber xwe da lê artêşa
li hemberî wan pir dijwar bû. Ji ber vê yekê peymanek li gel xaçparêzan girê da
û keleh bê şer radestî wan kir (1099). Xaçparêzan ev keleha mezin û zexim spart
şervanên pîroz ên xaçê (Şovalîye) û heta 1271ê ev keleh di destê wan de ma.
Xaçparêzan jî ew keleh wekî “Le Crat (Lo Krat)” bi nav kir, ji ber ku Ereban ji
kelehê re digot Hisin Elekrad (Keleha Kurdan), Ewropayîyan jî ev nav neguhert û
wan jî ew wekî Keleha Kurdan bi nav kir. Lê piştî demekê wan navê wê kir “Krak
des Chevaliers” ku di zimanê wan de wateya “Keleha Şovalîyeyan” dide.
Selahedînê Eyûbî keleh sê çar caran dorpêç kir lê nikarîbû zeft bike lê Siltanê
Memlûkîyan Baybars di 1271ê de, ji ber lawazbûna Şovalîyeyan ev keleh zeft kir
û leşkerên xwe tê de bi cih kirin. Paşê di sala 1517an de Osmanîyan
desthilatdarîya Memlûkîyan rûxand û keleh jî bi dest xist. Vê gavê jî Keleha
Kurdan di nav sînorên Sûrîyeyê de wekî mîrateya Mirdêsîyên Kurd dimîne û ji
hêla UNESCOyê ve wekî yek jî mîrateyên dinyayê hatiye ragihandin.
Apo Osman Sebrî yê Mirdêsî û Roja Me
Dema mirov hewl bide ku dîroka Mirdêsîyan binivîse, helbet
bêyî bîranîna nivîskar, helbestkar û têkoşerê gewre yê Kurd Apo Osman Sebrî
nabe. Ji lew re Apo Osman Sebrî jî yek ji endamên malmezinên Mirdêsî bû û ev
rastî di bîranînên wî de hatiye nivîsîn. Her weha Osman Sebrî agahîyên girîng
jî der barê Mirdêsîyan û di pêvajoya dîrokê de jihevbelavbûna wan de dide. Apo
Osman di beşê ku behsa Mirdêsîyan dike de weha dibêje: “Eşîra me Mirdês
parçeyekî emareta Mirdês e ku sernîveka wê bajarê Egilê (Gêlê) bû. Piştî qelsî
û jihevdeketina emaretê mîrekan her yekî alîyekî emaretê bi navê eşîrê xistiye
bin destê xwe…” û didomîne ku piştî qelsbûna Mirdêsîyên Gêlê, mirov û pismamên
wî bûne sê bir û berê xwe daye sê cihan. Beşek ber bi Enqere û Konyayê ve çûye
û li wir bi cih bûye, beşê duyem li pişta Amedê maye û beşê seyem an ku malbata
Ap Osman Sebrî jî li Gergera Semsûrê û derûdora Çîyayê Nemrûdê bi cih bûye. Ji
gotinên Ap Osman em tê digihin ku qedera Mirdêsîyên Kurd tim koçberî û têkoşîn
bû.
Ev rewş di bedena Ap Osman de bûye xwîn û goşt û Ap Osman bi hebûna xwe qedera Mirdêsîyan nimandiye. Jîyana wî tim di koçberî, heps û zindanan de bi awayekî mişextkirî derbas bûye lê qet gavek bi paş ve neavêtiye û tim têkoşîna xwe li hemberî neheqîyê domandiye. Her weha xwe ji xizmeta çand û zimanê Kurdî jî dûr nexistiye û kedeke pîroz di ber Kurdî de daye.
Ev rewş di bedena Ap Osman de bûye xwîn û goşt û Ap Osman bi hebûna xwe qedera Mirdêsîyan nimandiye. Jîyana wî tim di koçberî, heps û zindanan de bi awayekî mişextkirî derbas bûye lê qet gavek bi paş ve neavêtiye û tim têkoşîna xwe li hemberî neheqîyê domandiye. Her weha xwe ji xizmeta çand û zimanê Kurdî jî dûr nexistiye û kedeke pîroz di ber Kurdî de daye.
Îro jî nevîyên Mitanî, Med, Mirdêsî û hemû şaxên gelê Kurd
di welatê xwe de li hemberî koledarîyê li ber xwe didin û bi hêzdayîna çand û
dîroka xwe ya bi hezaran salan û bi hişmendîya van nirxan dîsa tê dikoşin û
nimînendetîya qencî, aştî, aramî, wekhevî û azadîyê li hemberî xerabî, koledarî
û hovîtîyê dikin… Wekî ku pêşîyên wan bi hezaran salan kiriye...
Xerzî Xerzan - 2017
(Ev gotar di hejmarên 14 û 15-an ên Kovara Sormey-ê (2017) de
hatîye weşandin)
Yorumlar
Yorum Gönder