Rastîyên Şerê Melazgirê û ji hêla bûyêrnivîsên Bîzansî ve pênasekirina Kurdên Merwanî wek MED
EHLAQÊ ZANISTÊ Û BÊEHLAQÎYA MÊTÎNGERÎ
Xerzî Xerzan
Berîya vê nivîse de me gelek caran behsa mijara “
berovajîkirina dîroka gelê kurd ji hêla biyanî û dagirker-mêtîngeran ve “
kiribû û her diçe, li gel bidestxistina çavkanî û agahîyên balkêş û
kêrhatî, baş e ku mafdarbûna me a bikaranîna vê gotinê dertê meydanê.
Lewra, biyanî û bi taybetî dagirkerên axa Kurdistanê, di hêla lêpkirin û
manûpîlekirina dîroka rast de gelek hoste ne û veşartina wan a rastîyan ,
êdî bi pêşketina lêkolînên di warê kurdnasî û dîroknûsîya kurdî de, yek
bi yek tên betalkirin. Di vê nivîse de jî armanca me a sereke dîsa “
betalkirina derew û fetlên (qaşo) lêkolînerên biyanî û dagirkeran “ û
her wiha “ derxistina rastîyên dîrokî li ronahîyê “ ye. Ji
ber vê yekê, di serî de em ê li ser sedemên van çewtkirinan nesekinin û
di dawî de em ê xwe bispêrin nêrin û şîroveyên kesayetî yên xwendevanan. Ew dê
bi xwe biryara xwe bigrin û sedemên van “ derewan “ ji bo xwe
binirxînin bê guman.
Belê, mijara me vêca ne yek e. Em ê du mijarên ku bi hev re
girêdahî ne pêşkêşî xwendevanan bikin. Meseleya me dişibe meseleya camêrê ku
zarê wî çênedibû û ji ber vê destên xwe ji Xwedê re vekiribû û xwestibû ku
zarokek bide wî û hevjîna wî. Û ewî ew çend ji dil dia kiribû ku, îcar Xwedê
şûna yekî de cêwîk kiribû nesîbê wî û malbata wî. Belê;
Mijara yekan: Şerê Melazgir û rastîyên wê
Demek dûv û dirêj e hişê me li ser dîroka Merwanîyên kurd
bu, ên ku di sedsalên 10 û 11-an de li beşek mezin a Kurdistanê desthilatdar
bûn. Ji bo vê mijara giring, me berê xwe da çavkanîyên dîroknûs û bûyêrnûsên
serdemên Îslamê. Lê mixabin, bi hêsanî tê fêhmkirin ku hema bibêjin tevahîya
van zanyaran hev du dûbare kirine û carna jî anegorî desthilatdarên wê demê
tomarîyan pêk anîne. Her çi qas hin ji wan xwestibin biehlaq tevbigerin jî,
dîsa şert û mercên wê demê nehiştine ku rastîyên dîrokî qeyd bikin. Ji
nivîs û şîroveyên wan ev yek xweş xuya dibe. Bi zimanek şermoke carna rastîyên
civak û demê nivsandibin jî, ew rastî di berhemên wan de wek krîpto (şifre)
hatine veşartin û kesê ku ji bûyêr û qewimînên dîrokî yên kronolojîk ne
serwext be, ne pêkan e ku gotinên wan têbigîhe. Ya dilê mirov diêşîne ew
e ku, dîsa mixabin gelek ji wan zanyarên navdar esilkurd bûne (
weke Ibn’ul Ezrak û Ibn’Ul Esîr û hwd.), lê tevî vê rastîyê, dîsa
anegorî daxwaza desthilatdarîya demê û
anegorî “ nêrîna fermî “
berheman afirandine, weke ku di dema me a nûjen de jî mixabin wisa ye. Li
qesra siltanan ev yek dibe normal bê xuyan, weke ku hin dengbêjên ku qesra mîr
û axayên kurdan de dîsa ev pratîk nîşanê me dane. Ji ber vêyekê, di lêkolînan
de pêwîst bû ku me berê xwe bida hin çavkanîyên din, da ku rastî bi zexmkirina
wan berheman ronahî bibînin.
Mijara sereke ya têkilîya Merwanî û Selçûqîyan, weke
ku tê zanîn û pir tê niqaşkirin, şerê Melazgir e, a ku di navbera Bîzans û
Selçûqîyan qewimîye an jî ji mêj ve wiha hatîye gotin û nivîsandin. Çawa em
dizanin û ji hêla “ dîroka fermî a tirk “ ve wisa ji me re hatîye
gotin, Selçûqîyên “tirk“ di sala 1071-an de li gel
Bîzansîyan li Melazgirê şer kirine û bi vî şerî derî û dergehên Anatolê ji
tirkan re heta dawîyê hatine vekirin.
Dîroknûsên fermî qet qala beşdarbûna Merwanîyên kurd
nekirine, nakin û bi ser de înkar jî dikin. Sedema vê înkarê xuya ye lê ji bo
vêga ne mijara me ye.. Lê, rastîyên dîrokî nîşan didin ku, Merwanî ne ku tenê
beşdar bûne, her wiha wek hêza sereke û herî pirjimar tevlî vî şerî bûne. Di
serketina hezên Selçûqî û Merwanîyan de, para mezin ya Merwanîyên kurd e û weke
ku me li jor nivîsandîye dîroknûs-bûyêrnûsên wê demê bi şêweyeke şermoke û
bitirs hin rastîyan nivsandibin jî (weke Sibt Ibnu’l Cewzî -
1186-1256), dîsa ji rastîyên dîrokê dûr mane. Sibt Ibnu’l Cewzî di pirtûka
xwe a navdar de beşdarbûna kurdan li vî şerî wiha dinivsîne; “ … Di wî
kêlî de 10 hezar kurd jî beşdarî Siltan bibûn. Bi beşdarbûna wan re,
Siltan ewlehîya xwe piştî Xwedayê mezin, bi 4 hezar leşkerên xwe yên xas
ên di bin fermana wî de bûn, tanî…” (1). Lê Sibt Ibn’ul Cewzî nabêje ka
ew kurd kê bûne, leşkerên kîjan dewletê bûne, ev yek ne xuya ye. Rewşeke
ne dîyar pêşkêşî xwendevan kirîye…
İbn’ul Ezrak ê Fariqî -Silîvî (1117-1181)
her çi qas xwestibe binvîse jî, ji ûslûba wî xweş xuya dibe ku ji desthilatdarên
dema xwe (dema Artûqîyên tirkmen) newêribûye ku binvîse. Lewra,
di beşek de behsa tevlîbûna Merwanîyan dike û dibêje; “ …. Piştî jî, li gel
tekbîran êrîş birin. Xwedê jî serketin da wan û Qralê Romê têk çû, gelek
leşkerên wî hatin kuştin. Misilman malên xwe wek xenîmet bi dest xistin.
Xenîmet ew çend zehf bû ku, zêr û zîvan bi batmanan (batman: nêzî 7-8
kîloya îroyîn-X.X.) par ve kirin. Xelqê Xelat û Melazgirê ji wan
xenîmetan ew çend bi dest xistin ku, hê jî bi wan zengînîya xwe didomînin. Lewra
ewan jî li gêl artêşê derketin rê, şer kirin û JI HERKESÎ BÊTİR xenîmet
bi dest xistin. Ji wê salê vir ve, xelqê Xelatê zengîn û xwedî pereyan bûn.
Siltan vegerîya Adirbêcanê; ji Xelat û Melazgirê re walîyan tayîn kir. BI
VÊ YEKÊ, EV HER DU BAJÊR JI DESTÊ DEWLETA MERWANÎ DERKETIN. Ev bajêrana hê jî
destê Siltan de ne û wek begitî (Begîtîya Artûqî –X.X.) tên
birêvebirin… “(2) (kevan yên me ne).
Li vira pirs dertê holê; “ Gelo Xelat û Melazgir wê demê
destê kê de bûn, an jî xelqê wan deveran kê bûn ?“. Û bersiv jî amade ye,
lewra Ibn’ul Ezrak jî, û berîya wî Nasirê Xusrev( di sala 1047-an de, ji
rêwînameya wî a Sefername) jî eşkere nivîsîne ku ev bajêrana heta
1085-an di destê Merwanîyan de mane. Gelo ew bajêr bê parastin bûne, an
jî bê leşker û bê artêş bûne. Helbet ev yek anegorî şert û mercên wê demê ne
mimkûn e. Lewra sinora Merwanî û Bîzansê yek e, cîranê hev du ne û dem bi dem
şerên dijwar jî di nav bera wan de diqewime. Bîzansî beşek ji axên
Kurdistanê hê di sedsala yekem a berîya zayînê de dagir kirine û bi TEMA-YA
ERMENÎ rêveberîyek saz kirine û heta 1071-an, anku heta Melazgirê ev
rêveberî meşîyaye(3).
Û pirsa dawîn; ” Heger xelqê Xelat û Melazgirê di
artêşa hevkar a Selçûqî û Merwanîyan de cih girtibûn, ji aqilê pir dûr e
gelo Merwanîyên ku xwedî wan bajêran in, bi artêşa xwe ( piranî
siwarî bûne) beşdar nebûbin, an jî xelqê wan bajêran bê fermana
Merwanîyan dikarin tiştek wiha bikin ? “ Helbet Merwanî bi artêşa xwe
beşdar bûne lewra xetereya mezin ji bo Dewleta Merwanî peyda bibû, çi ku sinorê
dewleta wan û Bîzans yek bû. Bîzans, li gel “Tema-ya Ermenî (şêweyek
rêvebirinê ya Bizans, weke walîtî-xweserî)“ cîranê Merwanîyan bû û dem bi
dem şerê wan û Merwanîyan diqewimîya. Anku erdên ku Bîzans dixwest dagir bike
erd û axa Merwanîyên kurd bûn. Bîzans dixwest Merwanî û Selçûqîyan ji Rojhilata
Nêz dûr bike û ew erd û axana bispêre “ Tema-ya Ermenî “. Li vir
biratîya dînî ji bo her du alî jî faktorek giring e. Merwanî ne ji bo ti kesî
lê ji bo parastina xwe û axa xwe şer kirine, bi ser ketine û di vî şerî
de hêza sereke bûne. Weke ku Ibnu’l Ezrak dinvîse; “ Xelqê Xelat û
Melazgirê ji wan xenîmetan ew çend bi dest xistin ku, hê jî bi wan
zengînîya xwe didomînin. Lewra ewan jî li gêl artêşê derketin rê, şer kirin û JI
HERKESÎ BÊTİR xenîmet bi dest xistin “, wiha; di wê demê de dema
serketinek peyda dibû, hêza sereke ya ku ji herkesî bêtir
têdikoşîya û di serketinê de xwedî rola mezin bû, xenîmeta mezin jî bi dest
dixist an jî xenîmeta mezin para wê hêzê diket.Merwanîyên kurd mecbûrî û ji ber
bêgavî li ber xwe dane. Axa xwe parastine, ne ji bo ti kesî lê ji bo rûmeta xwe
şer kirine. Û ya xwezayî ev yek e. Bersiva pirsê di vir de veşartî ye.
Kesê ku bixwaze fêhm bike rastî li meydanê ye lê dîsa jî me
hewl da ku em bikaribin vê rastîya dîrokî li gel çavkanîyên Bîzansî yên wê demê
piştrast bikin. Dema mirov lêkolînek pêk bîne divê çahvê xwe li çavkanîyên hemû
alîyan bigerîne, bêalî û objektîv tevbigere. Ka em binêrîn dîroknûs û
bûyêrnûsên Bîzansî yên wê demê bûyeran çawa qeyd kirine. Rastî wiha dertên
holê. Weke ku tê gotin; “ Rastî wek rastî….”
Çavkanîya me, berhemeke navdar a wê demê ye. Navê orjînal ê
berhemê Chronographia ( Kronografya) ye. Em dikarin wek “
Wakayîname “ an jî bi kurdî wek “ Bûyêrname “ jî
biwergerînin. Nivîskarê wî Michael Psellus e. Psellus zanyar, teolog,
nivîskar, fîlozof, dîroknûs-bûyêrnûs û her wiha siyasetmedarekî Yewnanî-
Bîzansî ye. Di nav bera salên 1018 û 1078-an de jiyaye. Hin lêkolîner
sala mirina wî wek 1096 jî nivîsandine lê ji bo mijara me sala mirina wî ne giring
e. Lewra ewî dema Şerê Melazgir de jiyaye û ew bi xwe zindî di qada şer
de bûye û qewimînan yek bi yek di berhema xwe de tomar kirîye. Ji bo ku
giringîya wî û berhema wî baş bê fêhmkirin, divê bê gotin ku ew ne yek ji rêzê
bûye. Li qesrê mamostetîya împeretorên Bîzansî kirîye, peywirên fermî li
ser milê xwe girtîye û weke şêwirmendek tim xwedî cihek taybet bûye. Dem bi
dem, di guherîna desthilatdarîyê de jî aktorek bihêz û giring bûye. Di vê
berhema wî a binavûdeng de jiyan û bîyografîyên 14 împeretorên Bîzansî
yên ku di nav bera salên 976 û 1078-an de desthilatdar bûne cihên xwe girtine
û her wiha bûyêrên dema wan yek bi yek hatine nivîsandin û
qeydkirin. Ev berhema bêhempa ji hêla zanyarê inglîs Edgar Robert Ashton
Sewter ve, di sala 1953-an de, ji yewnanî li inglîsî hatîye wergerandin
û weşandin. Ji bo me û mijara me, nirxandin û tomarkirinên dema Romanos
Diogenes (Romen Dîyojen) pêwîst e , lewra Dîyojen ji 1068-an heta şerê
Melazgirê anku heta 1071-an împeretorê Bîzansê bûye. Di lêkolîna me de em
ê wergera wê berhemê a inglîsî bi kar bînin.
Psellus ne tenê bûyeran, her wiha derûnîya kesayetên navdar
jî dinirxîne û Dîyojenî jî wek kesekî çavbirçî û çavsor pênase dike. Sedema
derketina sefera wî a rojhilatê jî, weke “ ji ber çahvsorîya wî“
dinvîse. Li vira em ê beşek biçûk a berhema wî pêşkêşî xwendevanan bikin û
rastîyên dîrokî ji çahv û pênûsa zanyarekî Bizansî a wê demê bixwînin û
binirxînin.
Psellus di şerê Melazgirê de cihê xwe digre û li baregeha
Bîzansê bûyêran qeyd dike. Dema ku her du artêş amadehîya şer dikin ew bi xwe
jî li qadê ye; hê di destpêka şer de, tevger û helwesta Romen Dîyojenî û rewşa
wî a dawîn analîz dike û ji bo Romen Diyojen wiha dinvîse;
“ Vêga ez pê serwext bûm (lê ew na), ku Siltanê
faris û kurdan bi xwe di nav artêşa xwe de bû û piranîya serketinên wan bi saya
pêşengîya wî pêk dihat … “ (4).
Li vira gotin ne hewce ne lewra her tişt eşkere hatîye
nivîsandin û qeydkirin, lê dîsa jî em ê binirxînin. Psellus behsa Dîyojenî
dike, ew rexne dike û wek peşnebîn nîşan dide. Lê pesnê Siltanê arteşa li
hemberî xwe dide û ew wek “ Siltanê faris û kurdan “ pênase dike.
Ne wek Siltanê tirk, tirkmen an oxuzan… Divê bê gotin ku Psellus bi gotina “ Siltan
”, dixwaze Alpaslan ê Selçûqî destnîşan bike. Lê navê wî
nabêje. Bi tenê wergêrê berhemê, a ku ji Yewnanî wergerandîye li inglîsî, di
notên xwe de navê Alpaslan û her wiha peyva tirk nivîsîye. Psellus qet
van peyvan nenivîsandîye.
Ji van gotinan jî xweş xuya dibe ku artêşa hevkar a Selçûqî
û Merwanîyan ji faris û kurdan pêk tê. Ev gotin, ji ber ku gotina
zanyar-dîroknûsekî Bîzansî ye, û ti têkilîya wî bi alîgirî tine bûye, wek
kesekî bêteref peywira xwe a zanyarî pêk anîye, divê wek rastîyek dîrokî bê
pejirandin. Û pirs… Ew “kurd” kê bûne? Ev jî pirsek e.
Pirsek mafdar e jî. Ew kurd, kurdên siwarî yên artêşa Merwanî ne,
lewra herêma ku şer li wir qewimîye, herêm û dewleta Merwanî ye û Merwanî
wê demê li Kurdistanê hêzek li ber çahv bûne. Ev agahî jî di gelek
çavkanîyan de nivîsandî ye. Û peyva “farisan”… Ew jî giring e. Weke ku
em dizanin, Selçûqî di rastîya xwe de ji hêla Îranê ber bi Kurdistan û Anatolê
ve hatine û pêşî li herêma farisan desthilatdar bûne. Piştî şerê
Dandanakan (sala1040-an), Xazneyiyan têk birine û li derûdora
Hemedanê(rojhilatê Kurdistanê) û Îrana îroyîn bûne hêzek mezin. Piştî jî ber bi
Kurdistanê û hê dereng ber bi Anatolê ve herikîne.
Weke Xazneyîyan ew jî li ser çand û rêxistina farisan
runiştine ( weke ku farisan li medan kiribûn) û heta têkçûna wan
jî (sala 1092-an) zimanê wan ê qesrê û her wiha zimanê wan ê
fermî farisî bûye. Artêşa wan jî, ji êl û eşîrên kurdan, ji êlên oxuzan,
ji bermahîyên Xazneyîyan pêk dihat lewra ketibûne şûna Xazneyîyan. Û dema berê
xwe didin Kurdistanê, li gel Şeddadî û Merwanîyan îttîfaqekî dînî pêk tînin (an
jî bi kar tînin lewra 10-12 sal piştî şerê Melazgirê vêca Dewleta Merwanî ji
holê radikin ) û Bîzans têk dibin. Mesele ew çend hêsan e. Ji bo ku
kesên bixwazin têbigîhin… Û pirsek din; gelo Psellus çima
behsa tirk an tirkmenan nekirîye, an jî çima qet qala navê Alpaslan û
nijada wî nekirîye?
Hêjayî gotinê ye ku, di tevahîya berhema wî de peyvên “
tirk, tirkmen, oxuz “ tine nin. Ji Alpaslan re jî tenê weke “Siltan”
an “Siltanê faris û kurdan” xitap kirîye. Ew wiha nas kirîye û
wek peywirdarek û zanyarekî qesra Bîzans van nivîsîye, ne ku wek yek ji rêze,
ku ji rastîyên demê xwe ne serwext be…. An jî ne yekî wiha ye ky rastîyan
nizanibe. Helbet dijminên xwe yên li hemberî xwe û gelê xwe baş nas dike. Ev
tev hêjayî lêkolînek berfireh in û ev gotar di demajoyê de helbet dê bê
berfirehkirin.
Piştî diyarkirina van daneyan û çavkanîyan, pêdivîya
xwedîderketina “ ehlaqê zanistî “ dertê meydanê. Çavkanîyên kevin
wek zêr û zîv in, bi taybetî yên bêalî hatibin nivîsandin. Divê lêkolîner an jî
nivîskar-wergêr, daneyan û tekstan weke ku hene, wiha jî binvîse, biwergerîne.
Ev yek zarûrî ye, helbet ji bo kesên xwedîehlaq. Me jî, weke ku ji çand,
dîrok û mamosteyên xwe fêr bûne, tekst û daneyan li gel destnedanê, ji inglîsî
û tirkî wergerandin li kurdî û piştî çawa ku mafê me ye, wiha jî li ser wan
nirxandin û şîroveyên xwe bi çavkanî û zanîneyên xwe xwest ku piştrast bikin û
helbet teqdîr jî ya xwendevan e. Rêya rast a zanistê ev e û kesên xwedî
ehlaqê zanistê ne, divê wiha tevbigerin. Lê;
Dema me lêkolîna xwe qedand, me xwest ku em vêca berê xwe
bidin hin çavkanî û wergerên din ku em xeletî nekin û xwendevan jî şaş agahdar
nekin. Me dît ku hê di sala 1926-an de yekem car ev berhem
ji hêla zanyarê frensî M. Emile Renauld ve, ji
yewnanî li frensî hatîye wergerandin û piştî di sala 1992-an de,
ev çavkanîya bêhempa ya Michael Psellus a bi navê Chronographia, vêca ji
inglîsî li tirkî jî hatîye wergerandin(5).
Navê wergêr Prof.Dr. Işın Demirkent (1938-2006)
e û ev werger ji çavkanîya ku me di vê gotarê de bi kar anîye, anku ji
wergera inglîsî ya Edgar Robert Ashton Sewter – 1953, li tirkî hatîye
wergerandin û me xwest ku çavek jî lê bigerînin û jê jî, dibe ku sûd bê
wergirtin. Heta vira her tişt normal e. Lê dema ku me beşa Romen Diyojen, a ku
me ji inglîsî wergerandibû li kurdî û ew beş bi kar anîbû xwend, çavê me
beloq bûn û vêca em tiştekî sosret û mixabin careka din “ bêhlaqîya
dagirkerîyê ” re rûbirû man. Wiha;
Prof.Dr. Işın Demirkent di wergera xwe de ew beş wiha
wergerandîye, em ê jî kurdîya wê beşa ku di wergera Demirkent de cih girtîye bê
destnedanê li jêr dinvîsin;
“Împeretor (Romanos Diogenes) pê ne serwext bû
lê ez pê serwext bûm ku hikimdarê Selçûqîyan(Alp Arslan) (di tekstê de :
“ên faris”), bi xwe li pêşîya artêşa xwe bû û piranîya serketinên wî bi saya
pêşengîya wî pêk dihat…” (6).
Ji bo ku nirxandinek teqez em pêk
bînin, rastî û fetlan ji hev hilbijêrin, divê em teksta orjînal û tekstên
wergeran ( ya me û ya Prof.Dr. Işın Demîrkent) li jêr bi rêz û li hember hev
bikin. Divê neyê jibîrkirin ku, me û Prof.Dr. a tirk, beşa heman berhemê (wergera
inglîsî ya E.R.A.Sewter) wergerandîye;
Teksta orîjînal a inglîsî ya Edgar Robert Ashton Sewter –
1953:
Now I was aware
(though he was not) that the Sultan himself, the King of the Persians and
Kurds, was present in person with his army, and most of their victories were
due to his leadership…”
Teksta wergera tirkî ya Prof.Dr. Işın Demîrkent:
“Împeretor
(Romanos Diogenes) pê ne serwext bû lê ez pê serwext bûm ku hikimdarê
Selçûqîyan (di tekstê de : “ên faris”), (Alp Arslan) bi xwe li pêşîya
artêşa xwe bû û piranîya serketinên wî bi saya pêşengîya wî pêk dihat…”
Teksta wergera kurdî ya me:
“ Vêga ez pê
serwext bûm (lê ew na), ku Siltanê faris û kurdan bi xwe di nav artêşa
xwe de bû û piranîya serketinên wan bi saya pêşengîya wî pêk dihat … “
Di wergera orîjînal de peyva Selçûqî û Alp Arslan tine nin.
Lê mirov dikare wek nêrin an jî şîrove (lê di nav kevanan de û bi
destnîşankirinê) pê ve bike. Ev xeletî be jî mafê wergêr e, lewra
xwendevan jixwe dê binirxîne û rastîyê bibîne. Nivsandina peyva Selçûqîyan ne
di nav kevanan de û nivîsandina peyva “ farisan “
lê derxistina peyva “ kurdan “ ji teksta orîjînal bi serê xwe
bêehlaqîyek e. Bêehlaqîyeke zanistê û mêtîngerî ye û hewla bi zanebûn
bêrovajîkirina rastîyan e…
Bila xwendevan van her sê wergeran bide hemberî hev û
biryara xwe bi xwe bigre û dema biryara xwe girt, careka din ehlaqê zanistê û
bêehlaqîya dagirkerî bi pîvanên xwe û mirovahîyê binirxîne û bibîne ku bişaftin
ji ku û çawa dest pê dike… Belê;
Me mijara xwe a yekem temam kir û di gotara li pey vê bê
weşandin de, em ê dîsa berhema Psellus wek çavkanî bi kar bînin û wek hemwate
bikaranîna wî a peyvên “ MED û KURD “, bi daneyên berhema wî binirxînin. Li
wira jî em ê bibînin ku, Bîzans kurdan wek Med û Medan jî wek kurd dizanin û
wiha jî qeyd dikin. Li bendê bin…
Mijara duduyan; Ji hêla bûyêrnivîsên Bîzansî ve binavkirina kurdên Merwanî wek MED
Beşa yekem a vê gotarê de, li gel çavkanîyên Bîzansî û
Îslamî yên wê demê, me piştrast kir ku artêşa li hember Bîzansîyan,
artêşa hevkar a Merwanî û Selçûqîyan bû û sedema mezin a têkçûna Romîyan
û dîlgirtina împeretorê wan Romen Dîyojenî jî , ji ber beşdarbûna
siwarîyên Merwanîyan a li şer bû. Di vê gotarê de jî em ê mijara “ ji hêla
bûyêrnivîsên Bîzansî ve binavkirina kurdên Merwanî wek MED “ binirxînin
û bi çavkanîyên din ên alîkar, em ê ev mijara ku heta vêga nehatîye
nivîsandin û tomarîkirin, hewl bidin ku bikin hebûna xwendevanan. Belê;
Wekê ku di beşa yekem de hate danasîn, Michael Psellus
(Mîkhaîl Psellûs), yek ji navdartirîn bûyernîvîsên Bizansî ê sedsala 11-an e û
di berhema xwe a binavûdeng de peyva “kurd” eşkere nivîsîye û bi ser de
wan wek “ leşkerên artêşa Siltan” (7) tomar kirîye. Dema vê
rastîyê dinvîse, mijara wî şerê Melazgir e. Di qewimînên şerê Melazgirê
de, ji pênûsa wî em ji rol û faktorên kurdan haydar dibin. Lê
berîya şerê Melazgirê, dema serdema Romen Dîyojenî a derengtir ( salên
1068 û 69) dinvîse, ji bo dîroka gelê kurd gotinên balkêş û nû jî diyar dike.
Ji bo me ya giring ew e ku, di nav notekê xwe de behsa MEDAN dike û bi
ya me, divê ev gotin bi baldarî bête nirxandin, lewra dema ev dinvîse
sedsala 11-an e û weke em dizanin Med berîya zayînê sedsala 7-an de rexistinek
mezin di nav gelên Arî de saz kirine. Di nav bera Psellus û
desthilatdarîya Medan de 1600 salên dirêj hene û ev tomarî ji bo piştrastkirina
rastîya “ Med pêşîyên gelê kurd in “, tomarîyek giring e.
Di hêla ziman, demografî, erdnigarî, bawerî û kevneşopîyan de baş tê zanîn ku
di nav bera Medan û neteweya kurd a modern de têkilîyên sexlem hene, ji ber van
faktoran gelê kurd a nûjen dûhatîya Medan e û li seranserê dinyayê jî ev
rastî ji hêla zanyarên xwedîehlaq û bêalî ve wiha tê pejirandin. Ji bo mijar bêkêmasî
bê têgîhiştin, di serî de em ê hin agahîyên dîrokî û rewşên wê demê yên li
Anatol û Kurdistanê pêşkêşî xwendevan bikin;
Weke ku tê zanîn, Romen Dîyojên di navbera salên 1068
û 1071-an de li ser textê Bîzansê ye û hemû dîrokzanên wê demê ew wek “
împeretorê fermandar” pênase dikin (8) Lewra bêrîya ku bibe împeretor, di artêşa
Romîyan de xwedî peywir û rûtbeyên mezin û giring e. Di artêşê de serketinên wî
ên mezin hene û hêjayî gotinê ye ku, di wan sê-çar salên ku hikimdarî kirîye de
(heta şerê Melazgirê), gelek serketinan (lê demî) li hember
dijminên xwe bi dest xistîye û bûyêrnivîsên wê demê vê taybetmendîya wî carna
bi rexnegirî carna jî bi pesindarî nivîsandine. Anku heta dawîya temênê xwe, û
bi taybetî di dema desthilatdarîya xwe de, ne wek împeretor tenê, her wiha wek
fermandarek çahvsor û bêtirs hatîye qeydkirin. Her tim li gel artêşa xwe
derketîya seferan û li gel leşkêrên xwe şer kirîye. Û ev helwesta wî, di dawîn
de bûye sedema wî a dîlgirtinê û di encama dîlgirtinê de kuştina wî a trajîk
jî….
Romen Dîyojen, di sala 1068-an de bi hewlên
Eudocia (Eûdokia – xwedîya texta Bîzansê a wê demê) li ser texta
Bîzansê rûdine û dibe împeretor û her wiha Eudocia re dizewice. Wê serdemê de,
xetereya mezin ji bo Bîzansê, êrîş û talanên tirkmen û şaxên oxuzan e. Di
destpêka sedsala 11-an de, ji Asyaya navîn û Îrana îroyîn, ber bi
Rojhilatê Nêzîk ve êrîşên tirkmen û oxuzan zêde bibûn û her diçû ev êrîş
dijwartir dibûn. Bîzans gelek hewl dida lê baregeh, qereqol û garnîsonên wê yên
li sinor û navendan, qewet nedigîhandin van êrîşan. Bîzans dixwest ku rê li ber
wan êrîşên dijwar û talanker bigire lê hêza wê têr nedikir. Ji ber vê yekê,
siyasetmedarên pispor xwestin ku çareyan bigerin û di dawîn de biryar hate
girtin ku, dewletên li ber sinorên Rojhilatê Bîzansê ne, wek herêmên tampon(bend)
bêtin bikaranîn û ew dewlet bêtin destekkirin(9). Lewra carcarna
şerê temayên Bîzans (weke Temaya Ermenî, Mesopotamîa û Kapadokîa)
û wan dewletan peyda dibû û ji ber van şeran ew dewletên ku di xwezayîyên
xwe û hêla stratejîk de peywira tamponbûnê (bendbûnê)
di nav bera Bîzans û êrîşkaran de pêk tanîn, lewaz dibûn û rê li ber êrîş û
koçbûnên ji Asyaya navîn û îranê ber bi Anatolê ve diherikîn, nikaribûn
bigirtana. Heta dema Romen Dîyojenî ev siyaseta aştîyane, a ku wek “
siyaseta defansîv” dihat zanîn, di gel wan “dewletên tampon”
hate meşandin û encamên erênî jî hatin bidestxistin(10). Vêca
em analîza wan rêyên ku tirkmen û oxuzên êrîşkar bi kar tanîn û ew dewletên ku
ji hêla Bîzansê ve wek “tampon” dihatin binavkirin, bikin;
Di rojhilatê de sinorên Bîzansê digîhîjtin Qersê,
Erzorom, Dersim, Melazgir û Sêweregê. Û di başûr de jî digîhîjtin Helebê
û Minbicê. Riha jî, ji sala 1031-an wir ve di destê Bîzansîyan de
bû û gelek deverên Bîzansê yên li sinor ji hêla Tema-yan (walîtî – mînak
Temaya Ermenî, Kapadokya, Anatolê, Mezopotamya û hwd. Weke satrabîyên Persan…)
dihatin birêvebirin. Û ji van sinoran, tatar û tirkmen berdewamî derbas
dibûn, talanên gund û bajarên Bîzans dibirin û ev rewş bi deha salan bû
ku didomîya. Du rêyên sereke hebûn ku ev êrîşkar ji wira derbas dibûn û bi
hêsanî talanên xwe dibirin û pişt re jî vedigerîyan axa xwe a li alîyê Îranê û
Adirbêcanê ve. Ev rêyana ji axa Kurdistanê derbas dibûn û êrîşkar van
rêyan wek korîdor bi kar tanîn û çawa ku me li jor destnîşan kir, heta 1068-an
Bîzans bi wan sê dewletên li ser sinor bûn, peymanan çê kiribû ku, ew dewletan
rê li ber wan derbasbûnan bigirin û nehêlin ew hêz êrîş bibin li ser axên
Bîzansê. Di hemberî vê de, Bîzans jî serxwebûna wan nas dikir û bi wan re şer
nedikir, û nedihişt ku temayên wê êrîş bibin li ser wan, anku
aştîyek di nav bera wan de pêk dihat. Birêvebirên temayan ji vê rewşê neqayîl
bûn û ne bi dilê wan bû, sedemên vê rewşê jî hene lê ji bo vêga ne mijara me
ye. Tiştê balkêş ew bû ku, hem xanedan hem jî piranîya hemwelatîyên ew her sê
dewletên ku wek “ dewletên tampon” dihatin binavkirin, bi nijad
kurd bûn û dîrokzanên bi ehlaq ên wê demê (çi mesîhî çi misilman)
ew dewletan wek dewletên kurd nivîsîne.
Ew her sê dewletên kurd ev bûn;
Merwanî : Silîvan (navend), Amed,
Mûşê, Xelat, Bedlîs, Xerzan, Botan û Mêrdîn û derûdor heta Hekarî
(beşek ji Bakûrê Kurdistanê)
Şeddadî: Divîn(navend), Gence, ,Qers, Anî,
Naxciwan, Laçîn û Arran û derûdor heta Tebrîzê (beşek ji Bakûrê Kurdistanê)
Mirdêsî: Heleb (navend), herêma Şehba,
Efrîn, Ezez, Cerablûs,, Çiyayên Kurmênc, Minbîc û derûdor heta Antaqîa û
Rihayê (beşek ji Rojavayê Kurdistanê)
Her du xet û rêyên sereke yên tirkmen û şaxên oxuzan bi
kar tanîn jî ev bûn:
Rêya yekem: ji bakûrê Gola Wanê; ji herêma
Şeddadîyan dest pê dikir, ji Erdîşê, Xelatê û Melazgirê derbas dibû û ber bi
axa Bîzansê ve dirêj dibû.
Rêya duyem: ji başûrê Gola Wanê; ji Isfehan
dest pê dikir, ji Cizîrê, Botan, Xerzan, Silîvan û ji Amedê, ber bi Rihayê û
Helebê û axa Bîzansê ve dirêj dibû.
*****
Ev peyman carna “veşartî” û carna jî “eşkere”
bû lewra tirkmen di destpêka sedsala 11-an girseyî misilman dibûn û xwe bi
sîwana Xelîfetîya Abbasîyan ve girê didan, lewra têgeha “cîhadê”
pir kêrî wan dihat û her wiha piştgirî û rêvekirina dewletên herêmî li
ber wan, ji bo ku ji axa wan derbas bibin û zengînîyên Anatolê talan bikin,
pêwîst bû. Xelîfeyên Ebasî jî, van hêzên nû ji bo domandina desthilatdarîya xwe
bi kar tanî, lewra Xîlafet lewaz bibû û êdî nema dikaribû desthilatdarîya xwe
li ser dewlet û xanedanên misilman ên li ser axa Xîlafetê hatibûn damezirandin,
bidomîne. Gelek xanedan serxwebûnên xwe ragihandibûn û ji bo “darizandina”
wan û her wiha ji bo beremberîya Bîzansê ev hêzên nû û çahvsor gelek kêrî
Xalîfeyan dihatin. Û berê de jî me destnîşan kir ku, Xelîfeyê Ebasî, Selçûqîyan
wek “ parêzvan” ê Xîlafetê ragihandibû. Ji ber van faktorên
leşkerî û siyasî, peymana ku di nav bera van dewletên kurd û Bîzansê, ên
ku di nav bera Bîzans û Xîlafetê de mabûn, divîyabû ku veşartî mabûya. Lewra ji
bo seferan bikaranîna peyva“cîhadê” zarûrî bû û lidijderketina
“cîhadê” sedema ruxandina wan ji hêla Xîlafet û xanedanên din ên herêmê
bû. Û her wiha ji hêla van “misilmanên nû”, yên ku ji Asyayê ber
bi Kurdistanê ve hatibûn ve jî….
Ji ber van dubendîyan, ev her sê dewletên kurd, di nav bera
her du hêzan de mabûn û heta derûdora sala 1055-an siyasetek
aqilane dimeşandin. Û di encama vê siyasetê de jî aramîyek li ber çahv (
bi taybetî herêma di Merwanî de – dema Nasiruddewle a 53 salî) dihate
dîtin. Anegorî rewşa demê tevdigerîyan lê piştî 1055-an koçên ji
Asyayê û Îranê êdî gelek dijwar bibûn û carna jî tirkmen û oxuzan şûna
derbasî “dar’ul herb (herêmên nemislman)” bibin, berê xwe didan
zengînîyên van xanedanan û ew talan dikirin. Bi taybetî Mirdêsî û Merwanî gelek
caran êrîş û talanên hovane re rûbirû diman û ji ber vê yekê peymana ku bi
Bîzansê re çê kiribûn xera dikirin û êdî nema dikaribûn rê li ber van koçberên
talanker bigirtana. Jixwe Şeddadî berîya van her du dewletan (Merwanî
û Mirdêsî) îtifaqek li gel Selçûqîyan pêk anîbû û peymana Bîzansîyan bi
cih nedîanî. Piştî guherîna pêvajoyê û balansa hêzan, ev her du dewlet
dîsa siyaseteke aqilane bi kar anîn û vêca meyla xwe dan alîyê tirkmen û oxuzan
anku desthilatdarê wan Selçûqîyan, û li gel ragihandina “biratîya Îslamê
û cîhadê “ û helbet ji ber parastina ax û welatê xwe û hemwelatîyên
xwe, rêyên ku ber bi Bîzansê ve diçûn nema girtin û rê li ber êrîşên
tirkmen û oxuzan vekirin. Ev helwest divê wek “ dehfa belayê “ bê
xwendin bê guman…. Pirsek li vira tê hişê mirov; gelo ev her sê dewlet û
rêxistinên gewre yên kurd, di wê demê de şuna Selçûqîyan, di nav bera xwe de
yekîtîyek saz kiribûna, dîrok dê çawa bihata nivîsandin?... Ev jî dimîne ji
şîroveyên xwendevanan re... Belê;
Lê vêca hêza din anku Bîzans vê rewşê qebûl nekir û dema ku Romen
Dîyojen ê fermandar bû împeretor, ji ber ku peymana wan û xanedanên
kurd êdî betal bibû, amadehîya seferên ber bi rojhilatê û Kurdistanê ve kir û
li gel artêşên nû û zexm, berê xwe da van dewletên li ser sinor, da ku bikaribe
wan darizîne û tirkmen û oxuzan jî ber bi Asyayê ve biajo.
Seferên Romen Diyojen yên di salên 1068 û 1069-an
Romen Diyojen berîya ku bibe împeretor, bi van qewimînên li
rojhilatê serxwext bû. Di destpêka desthilatdarîya wî de du nêrîn derketibûne
pêş û di sazîyên Bîzansê de dihatin niqaşkirin. Yekem nêrîn meşandina
siyaseteke nerm û aştîyane li gel “dewletên tampon” û her
wiha li gel Selçûqî û Xîlafetê bû û heta dema Diyojên jî ev rewş
li dar bû. Nêrîna duyem jî qewitandina hemû şaxên tirkmen û oxuzan ji axa
Bîzansê û her wiha jiholêrakirina ew “dewletên tampon” û şûna wan de sazkirina “temayên
kevn (weke temaya ermenî – Mezopotamya û hwd.)” bû. Diyojen
jî tevî mixelefetan, rêya duyem hilbijart û dest bi seferên xwe kirin. Di
kronîkên Bîzansîyan de xweş xuya dibe ku ev biryar gelek hatîye rexnekirin û
Diyojen hatîye hişyarkirin lê Diyojen ji hespê xwe nehatîye xwarê û ber
bi Kurdistan, Sûrî û Îranê ve meşîyaye (11). Sefera wî a yekem ber bi
başûrê ve ye. Sal 1068 e.Armanc rêlibergirtina tirkmenan û
dûrkirina wan ji axa Bîzansê ye. Weke me li jor nivîsandîye, du reyên sereke ji
bo derbasbûna tirkmen û tataran hene û rêya ku kêm tê bikaranîn rêya duyem e,
anku rêya ku ji Cizîrê, Botan, Xerzan, Silîvan û ji Amedê, Rihayê û Helebê ve
tê û ber bi axa Bîzansê ve dirêj dibe ye. Riha di destê Bîzans de
ye, li wê herêmê garnîsonek (leşkergeh) bi serê xwe ye û ji ber vê jî lewaz e,
parastina wê zor e. Gelek caran bi êrîşan rûbirû dimîne.
Diyojen di serî de xwest ku ev rêya ku ji hêla tirkmenan ve
kêm tê bikaranîn bigre û pişta xwe zexm bike û piştî berê xwe bide rêya ku ji
bakûrê Gola Wanê derbas dibe û digîhîje axa Bîzansê, Anatolê. Lewra li
bakûr êrîş dijwartir bûn û divîya bû ku pêşî pirsa rêya başûr çareser
bike. Di vê sefera xwe a yekem de li gel Mirdêsîyan şer dike, derbek
mezin li wan dixe û Minbicê ( bi zimanê Romî Hîerapolîs)
dagir dike û piştî di nav bera Minbîc û Antakîa de garnîsonek mezin li Artahê
ava dike. Lê berê xwe nade Helebê lewra vêca hin şaxên tirkmenan
êrîş dibin Kapadokyayê û heta Konyayê. Konya
û Nîksar talan dikin û dema pê dihesin ku Diyojen ser wan ve tê,
berê xwe didin Torosan û ji Torosan derbasî Helebê
dibin. Ev sefera yekem ji bo Diyojen wek “ serketin “ tê
qeydkirin lewra rêya başûr hatîye girtin, tirkmen ji ber wî revîyane. Lê
serketineke demî û derewîn e bêguman. Ji Diyojen kirî, rêya başûr êdî ewle ye û
vêca dema girtina rêya bakûr e(12) .
Divê bê gotin ku wê demê (1069 û 1070-an),
Melazgir Û Xelat di destê Merwanîyan de ne (13) lê
pênaseya “ Siltan “ ji hêla Xilafeta Ebasîyan
li Selçûqîyan ( di sala 1055-an de li Tuxrul ê mamê Alpaslan)hatîye
dayîn û ji ber vê û ji ber êrîşên dijwar yên tirkmenan, Şeddadî û Merwanî
siyasetek nerm li hember Alpaslan ê siltanê Selçûqî dimeşînin û
carîna jî hevkarîya parastinê dikin. Anku îtîfaqek di nav bera wan de jî heye.
Lewra “biryardarê “ mezin Xelîfe ye (14) û dîsa
divê bê gotin jê jî giringtir hêza leşkerî a dijwar e. Û hêza
Selçûqîyan li gel di nav xwe de hewandina tirkmen, tatar û oxuzan û roj bi roj
zêdetir tevlîbûna wan a li artêşa Selçûqî, hêza xwe her diçe zêde dike.
Peymana “dewletên tampon” a berê, a ku li gel Bîzansê
hatîbû avakirin ji ber şert û mercên demê êdî nema dimeşe. Faktora dînî jî di vê
betalkirinê de yek ji rolên sereke dilîze….
Ev rol ji bo Bîzans û
ermenîyan jî her wiha faktoreke giring e. Li derveyî mijarê divê bê gotin ku,
beşek mezin a ermenîyan ji hêla Bîzansê ve hê di destpêka sedsala 11-an, ji
bakûrê Kurdistanê hatin hilanîn û Kapadokîayê hatin bicihkirin. Ev yek ji bo
parastina axa Bîzansê û xwedîderketina li ermenîyan li dij êrîşên tirkmenan
bûye. Lewra prensîyên ermenî, hê di wê demê de nikaribûn axa Bîzansê biparêzin.
Diyojen li vira dibîne ku ji bo parastina sinorên Bîzansê û
ji bo derbasbûna tirkmen û oxuzên ku serbixwe tevdigerin û bi tenê talanê ve
mijûl in, rêya bakûrê Gola Wanê ji rêya başûr gelek xetertir e. Û di sala 1069-an
de berê xwe dide Bakûrê Kurdistanê û ji Erzorom ber bi Melazgirê ve artêşa xwe
diajo Ji Erzorom heta Melazgirê şaxên tirkmenan re şer dike û wan têk
dibe. Gelekên wan ber bi Melazgir û Xelatê ve û ber
bi hindûrîna Îranê ve diajo lê dest nade Melazgir û Xelatê
û van bajêran dagir û talan nake(15) . Sedema vê yekê jî ew e ku,
hin dijminên wî ên mixelif li qesra Bîzansê ji bo têkbirina wî û destjêberdana
wî ji text xebatan dikin û Diyojen bi vê xetereyê dihese û dest ji şer berdide
û ber bi Stenbolê ve bi rê ve dikeve. Tevî ku aqilmend, şêwirmend
û fermandarên wî ên jîr şîretan lê dikin ku venegere peytext û bi taybetî
Xelatê, a ku bi anegorî jeostratejîya xwe di navenda rêya
derbasbûnê de dimîne û wek baregehek ji hêla Selçûqîyan ve tê bikaranîn, dagir
û talan bike û dîsa berê xwe bide rojhilatê û li pey wan tirkmenên ku direvin
bikeve, û heta Isfehanê (navenda Îranê – peytexta Selçûqî)here û
Selçûqîyan bi têvahî têk bibe û dawî li dewleta wan bîne. Lewra tirkmen ji hev
belav bûne û her şaxek deverek ve revîyaye. Ev fersenda mezin divê ku nêye
herckirin lewra ji Selçûqîyan re vêca çep hatîye(16). Tevî hemû şîret,
şêwir û civînan Diyojen xebera wan nake û vedigere Stenbolê û li ser rêya xwe
komên tirkmenan re şer dike lewra dixwaze Anatolê ji wan paqij bike û bi vî
navî (xwedîserketin) here peytext. Wê demê fersendek
giranbuha ketibû destê Bîzans ku êdî ji belayê êrîşkaran bifilite û sinorên xwe
bigîhîne ewlehîyê lê entrîqayên qesra Bîzansê û her wiha şerên desthilatdarîya
navxweyî wiha dike ku şerê li hember dijiminê wan ê mezintirîn betal bibe û
Diyojen wek xwedî serketineke mezin diçe peytexta xwe, da ku hemû dijminên xwe
yên mixelif bêdeng bike û desthilatdarîya xwe zexmtir bike. Lê ev serketina
derewîn û demî zêde najo û piştî salekê, dîsa êrîşên tirkmen û oxuzan, û vêca
dijwartir û organîzetir, bi ser Bîzansê ve tê. Lê vêca Alpaslan artêşa xwe daye
hev û li gel Şeddadî, Merwanî, Mirdêsî îtifaqek mezin û xurt pêk
anîye û piştgirîya Xelîfeyê Ebasî jî dîsa li gel fitûyên Xîlafetê
wergirtîye. Diyojen vêca di sala 1071-an de dîsa berê xwe dide
Melazgirê û ew şerê binavûdeng, a ku me beşa yekem de behsa wî kir,
diqewime. Li vira divê bê gotin ku, Diyojên têkçûna xwe bi destê xwe amade
kirîye û anegorî rexneyên ku dîroknûsên Bîzansî yên wê demê lê kirine, em
têdigîhin ku nerazîbûnek mezin li hember Diyojen heye û sedema sereke jî
nedomandina seferê, neajotina tirkmenan ber bi kûrahîyên Asyayê ve
û bidestnexistina talan û xenîmetên şer e. Vêga jî em ê ev rewş li
gel çavkanîyên wan binirxînin û di wir de em ê bibînin ku dîrokzanên Bîzansê hê
di sala 11-an de KURDAN wek MED û MEDAN jî wek KURD dizanin û wisa jî qeyd
dikin;
Di tomarîyên bûyernameyên Bîzansê de peyva MED û
hemwateya wê KURD
Ji bo mijara me a bingehîn, anku bikaranîna pênaseya “
MEDAN “ ji hêla bûyêrnivîsên Bîzansê ve, divê em berê xwe pêşî bidin
beşa tomarîyên seferên Diyojen, ên ku di sala 1068 û 1069-an de ber bi
Bakûrê Kurdistanê ve qewimîne. Wiha;
Michael Psellus di bûyername a xwe a Chronographia
(Kronografya) de, dema Diyojenî berfirehî dinvîse, şert û mercên hatina wî a li
ser text rave dike û pratîkên Dîyojen bi tundî rexne dike û piştî jî seferên wî
û encamên wan wiha dinirxîne.;
“…. Piştî hemû bûyeran, li gel tevahîya
artêşa xwe ji peytext derket û bê zanîna ka kû ve diçe û dê çi bike, bi ser
barbaran ve çû. Li çolan gerîya, bi pîlana derbasbûna ji rêyek ber bi
rêyeka din ve meşîya, bi awayekî çepûrast ber bi Sûrî û her wiha Persîa ve çû –
û serketina tenê ku bi dest xist jî; pêşengîkirina wî a li artêşa xwe bû
û bicihkirina leşkerên xwe li ser çiyayên bilind û dîsa daxistina wan li
jêr û şikestina wan li derbendan (newalên teng) û dayîna
windahîyên mezin ji ber çûnûhatinên (manewrayên)wî bû. Lê belê,
ew dîsa vegerîya xuyabûna xwe a serketî. Ne ji MEDAN, ne jî ji farisan ji
bo me ti xenîmetên şer neanî. Tenê ji tiştek dilê wî xweş dibû; ew bi ser
dijminên xwe ve girtibû….”(17) (kevan yên me ne) .
Ji gotinê Psellus xweş xuya ye ku, Diyojen yekî qure û
çahvsor bûye û ji bo ku navê xwe belav bike ti tişt hesab nake û bêhizir
tevdigere. Rexneya Psellus a sereke jî “ bidestnexistina ti xenîmetên şer
û nebirina talanan ji MEDAN û farisan e..” Ji bo ku em mijarê
berfirehtir bikin û em têbigêhin ku ka peyva MEDAN ji bo kê hatîye bikar
anîn, “û xenîmetên ku nehatine bidestxistin” yên kê ne, divê em
ji çavkanîyeke din jî sûd werbigrin, da ku em kêmasî pêk neyînin.
Nivîskarê vê çavkanîya me Michael Attaleiates (
1022 – 1080) e. Em dikarin wek Mikhaîl ê Antalîayî bixwînin. Zanyar,
hiqûqnas û bûyêrnivîsekê qesra Bîzansê ye û hemdem û xwendevanê (şagirdê) Michael
Psellûs ê ku me çavkanîya wî, di vê gotarê de wek ya sereke bi kar
anîye ye. Ew jî weke mamosteyê xwe Psellus, di qesra Bîzansê de peywirên giring
girtîye û bi taybetî hêla hiqûqnasîyê de gelek serketî ye. Nav bera Psellus û
Diyojen ne pir baş e û ev nebaşî, ji tomarîyên Psellus xwe dide der lê
têkilîyên Michael Attaleiates û Romen Diyojenî gelek baş in.
Michael Attaleiates di gelek tomarîyên xwe de pesnê Diyojenî dide û ew wek “
lehengek li pêşîya artêşa xwe “ bi nav dike. Di hemû seferên wî de li
ba wî wek heval û şêwirmendekî baş cihê xwe digre û qewimînan ew jî weke
mamosteyê xwe Psellus yek bi yek tomar dike. Berhemek bi navê HISTORÎA
(DÎROK), a ku ji bûyêrên di nav bera salên 1034 û 1079-an
de qewimîne pêk tê, amade dike.
Dikare bê gotin ku, carna ew jî ji helwestên Diyojen
aciz dibe û ew rexne jî dike. Di yek ji wan rexneyên wî de, em dibînin ku weke
Psellus ew jî pratîkên Diyojen naecibîne û mîna Psellus difikire. Ew rexne ji
bo me rêyek nû vedike û ji bo têgîhiştina peyva “ MEDAN” ji hêla
Psellus ve ka çima û ji bo kê hatîye bi kar anîn, agahîyên bêhempa dide.
Di van agahîyan de ew jî weke Psellus bûyêrên salên 1068 û 69-an
dinvîse. Beşa ku me wergerandîye li kurdî, qewimînên sala 1069-an in û
di wê salê de Diyojen li gel artêşa xwe tirkmenan têk birîye û hatîye li ber
derîyen Melazgir û Xelatê. Û tirkmenên ku ji ber artêşa Bîzans revîyane xwe
avêtina çiyayên li pişta Melazgir û Xelatê û ji wir jî di hewla
derbasbûna Îranê de ne. Li vira divê neyê jibîrkirin ku Melazgir he di
sala 1069-an de qada şer e û Xelat û derûdora wî bi tevahî di destê
kurdên Merwanî de ye. Attaleiates di bêşa têkildar de ji bo vê
qewimînê şîretên xwe li Diyojen dike û van notan di berhema xwe a
Historia de wiha dinvîse;
“ Û her wiha min gotê “ Împeretor, hiştina
dijmin li ser axa pişt Romê di vê demê de ku dawîya havînê ye, destûrdayîna
jiyîna wan di aramî û bextewarî de ye (tiştê ku ew dixwazin em dikin), û
heger îro em çahvên xwe bigrin , gelo em ê bikaribin di pêşerojê de bi
ser bikevin? Em çima bajarê Xelatê û navçeyên wê ên dorpêçkirî bi dest naxin û
bi vî awayî leşker jî dikarin dilê xwe bi xenîmetan xweş bikin û wêrektir bibin
û dilê dijmin de tirs belav bikin, di ser de jî ev bajêrana şûna dijmin d,e dê
Împerertorîya Romê zengîn bikin, hêzên dijmin dê paş ve bêtin qewirandin,
hatina tirkan dê bê sekinandin, û ew li wir xwedî baregehek û qereqoleka
amadehîyê nabin, lê hemberî vê, dê bibe kelehek (ji bo me) û weke
rêyek (ji bo wan)ber bi Mezopotamyayê ve ku nikaribin
derbas bibin….” (18) (kevan yên me ne).
Lê gotinên Attaleiates weke gotinên pisporên din ên
Romî li ba Diyojen pere nakin û Diyojen lez dike ku bigihîje peytexta xwe,
Stenbolê.
NIRXANDIN Û ENCAM
Piştî diyarkirina van her du çavkanîyên hêja û bi hev re
têkildar, li vira em ê li ser du xalên giring bisekinin; Ya yekem, gelo çima
Attaleiates ew çend şîretan li Diyojen dike ku Xelatê û derûdora wê talan û
dagir bike?. Ev pirsek e û bersiv amade ye. Xelatê û derûdora wê, weke
ku Ibn’ûl Ezrak jî dibêje heta dawîya şerê Melazgirê di destê kurdên
Merwanî de ye. Tevî ku di nav bera tirkmenan û Bîzansê de maye, dîsa jî li gel
siyaseta bilind a qesra Merwanî û bi taybetî ya Nasiruddewle (19), salên
dûvûdirêj nebûye qada şer û ti carî nehatîye talan an jî dagirkirin. Di vê
rewşê de hêza Merwanîyan a leşkerî jî divê ji çahvan neyê dûrgirtin. Merwanî
heta 1060-an di Kurdistanê de hêzek berbiçahv û navendî bûne û di hemû
qewimînên dema xwe de rolên sereke girtine. Heta, di sala 1026-an de Riha
ji destê ereban deranîne û demek kin be jî tev li axa xwe kirine. Peymanên
giring li gel Bîzans û cîranên xwe ên din re girê dane û Xelîfeyê Ebasî jî
serxwebûn û desthilatdarîya wan pejirandîye.
Û ya din, herêma wan li ser rêyên bazirganî yên dîrokî bûye
û bi vê zengîn bûne, û gelê xwe jî di rewşeka aramî de bi rê ve birine. Di
encama hemû van faktoran de, di welatê xwe de huner, wêje, sazîyên
leşkerî, bazirganî, avasazî (bi taybetî pirên bêhempa weke pira Malabadî,
pira Dehderî û hwd.) û bi taybetî çandinî pêş ve birine. Mixabin hemû
ev dewlemendîyên wan bûne sedema ruxandina dewleta wan, kavilkirina bajêrên wan
û di dawîn de jî xelasbûna desthilatdarîya wan ji hêla “mitefîqên “ wan
ên Selçûqî. Ev mijar ew çend fireh e ku, em ê di gotareke din de bi taybetî li
ser dawîbûna desthilatdarîya Merwanî bisekinin. Vêga em vegerin mijara
xwe; ji ber van dewlemendîyên Merwanî û bi taybetî pêşketina çandinî
ya li Xelatê û derûdora wê ( ya sereke deştên ku di
nav bera Melazgir û Xelatê û Tetwanê de dimînin û deşta
Rehwayê ya Bedlîsê), dibe sedema peşnîyara Attaleiates li Diyojen.
Lewra Attaleiates baş dizane ku dewlemendîyên Merwanî pir in û di wê dewrê de
ji wan aramtir û zengîntir dewletek an jî gelek nîn e. Her wiha axên di nav
bera Qers, Erzorom û Melazgirê ji hêla tirkmenan bi deha caran
hatibûn talankirin û ji bo talana artêşa Bîzansî ti tişt nemabû. Ev ax û
bajêrana hatibûn kavilkirin û gelek caran jî hatibûn şewitandin. Heger talan
tine be, ti wateya seferan jî namîne di wê demê de. Û siyasetmedar û
fermandarên payebilind jî, dê destevale vegerin welatê xwe Stenbolê. Û divê bê zanîn
ku, di wê serdemê de krîs û alozîyeka mezin a aborî jî li Bîzansê rû daye. Ji
ber vê, Attaleiates peşnîyara talanê û dagirê dike û weke
ku destnîşan dike, dixwaze bi wan xenîmetan leşkêrên Bîzansî jî dilxweş û
kêfxweş bibin, da ku bi dilekî rehet û bicoş êrîşa xwe a li dû tirkmenan
bidomînin. Bi vê yekê hem dê zengîntir bibin, hem jî li gel bidestxistana
Xelatê li wir baregehek ava bikin û rê li ber êrîşên
tirkmenan bigrin. Li vir divê bê fêhmkirin ku Attaleiates, ji bo
zengînbûna xwe jî hewl dide. Bi ked û zengînîyên “ barbaran”
dewlemendbûn karê wan ê sereke ye. Siyasetmedarên Bîzansî di vê hêlê de jî
binavûdeng in…! Heman helwest di tevger û nivîsên Psellus de jî xwe didine der.
Û vêca, piştî berfirehkirin û ravekirina beşên çavkanîyên ku
me wergerandîye li kurdî û sedemên gotinên bûyêrnivîsên Bîzansî, em
vegerin mijara xwe a bingehîn, mijara sedema nivsandina “MEDAN”
ji hêla Psellus ve. Weke ku di rastîyên dîrokî de piştrastkirî ye Psellus û
Attaleiates hemdemên hev du ne û Psellus mamosteyê Attaleiates e jî.
Piştî diyarkirina sedemên gotin û tevgeran xweş xuya ye ku; Psellus di gotina
xwe a ji bo Diyojenî ya 1069-an a “Ne ji MEDAN, ne jî ji farisan ji
bo me ti xenîmetên şer neanî. Tenê ji tiştek dilê wî xweş dibû; ew bi ser
dijminên xwe ve girtibû….” de, bêniqaş dema mijara xenîmetên ku Diyojen
ji wan re neanîye dinvîse, dixwaze behsa talan û xenîmetên kurdên Merwanî
bike, ên ku Diyojen talana wan nebirîye û negihandîye Bîzans û siyasetmedar û
fermandarên wê. Ev rastî, li gel zexmkirina têza me bi kronîkên Attaleiates
ve bêniqaş û bêguman tê fêhmkirin. Psellus dema behsa Medan dike
dixwaze behsa kurdên Merwanî bike. Lewra Xelat di wê demê de bi
tevahî heta Melazgirê jî di destê kurdên Merwanî de ye û heyfa xwe li wan
zengînîyên Merwanîyan tîne ku “mixabin” neketîye destê wan
û sedem jî wek nezanîya Diyojen nîşan dide.
Weke me di beşa yekem nivîsîbû, Psellus di warê zanist
û dîrokê de yekî ne ji rêzê ye, zanyarek jehatî ye û dizane çi dinvîse.
Di qesra Bizans de demek dirêj cihên giring girtîye û em dîsa bş dizanin ku
pêwendîyên Bîzans û Merwanî her tim hebûne û heta peymanan jî di nav bera xwe
de girê dane. Helbet Psellus dewleta Merwanî û her wiha xwedîyên
desthilatdarîyê anku kurdan baş nas dike. Ji ber ku zanyarek jêhatî ye; Ew
baş dizane ku MED pêşîyên gelê kurd in û kurdên
Merwanî yên ku xwedî Xelatê ne, dûhatûyên anku nevîyên Medan in. Ne ku
agahîyek vale nivîsandîye, anegorî pisporîya xwe a di warê zanistê de û
girêdahîya xwendinên xwe ên klasîk û çavdêrîyên xwe ên li qadê gihîştîye vê
rastîyê û tomar kirîye. Îsbateka me ya din a vê nêrîna me em dixwazin
diyar bikin. Psellus, weke ku me piştrast kirîye di berhema xwe de gotina
“.. Ne ji MEDAN, ne jî ji farisan ji bo me ti xenîmetên şer
neanî…”, ji bo seferên Diyojen ên di sala 1068 û 69-an bi
kar anîye, weke ku Attaleiates jî di heman sal û seferê de heman
tiştî nivîsîye. Di Kronografyayê Psellus de ev hevok di beşa “
Desthilatdarîya Romen Diyojen” de cih digre û di paragrafa 13-emîn de ye.
Anku di beşa sala 1069-an de.
Vêca piştî heft paragrafan, di paragrafa bîstan
de hevokên ku me di beşa yekem a vê gotarê de bi kar anîbû dinvîse, wiha : ““
Vêga ez pê serwext bûm (lê ew -Diyojen- na), ku Siltanê faris û kurdan bi
xwe di nav artêşa xwe de bû û piranîya serketinên wan bi saya pêşengîya wî pêk
dihat … “
Li vira her tişt li gel rastîyan dertê meydanê. Di paragrafa
13-em de dibêje “Ne ji MEDAN, ne jî ji farisan
ji bo me ti xenîmetên şer neanî…” û piştî, di paragrafa 20-em
de dibêje “Siltanê faris û kurdan”, û ev her du qewm an jî nijadî
wek dijminê xwe dihesbîne ûxweş xuya ye ku di her du hevokan de jî dixwaze
behsa her du qewman bike; Medan û Farisan û dîsa Kurdan û
Farisan…. Her du hevokan de jî peyva “ farisan” heye û ew
pênaseya “farisan“ naguhere lê pênaseya “ Medan “ a
ku di hevoka yekem de ye, di hevoka duyem de diguhere penaseya “kurdan“
.
Anku Psellus kurdan wek Med û Medan jî wek Kurd
dizane, pênase dike û weke ku dizane û pênase dike wiha jî dinvîse.
Dema behsa Medan dike xuya dibe ku dixwaze behsa kurdên
Merwanî bike lewra pênaseya Medan ji bo talan û xenîmetên
wan bi kar tîne, talan û xenîmeta Xelatê û derûdora wê di rojevê de ye,
ên ku negihîştine destê wan û dema ku behsa talan û xenîmetên farisan
jî dike, divê mirov baş têbigêhe ku vêca behsa talan û xenîmetên navenda
Îranê (Isfehan a ku navenda dewleta Selçûqî ye) dike û Diyojen rexne
dike, û gilî – gazin dike ku çima pêşî talan û xenîmeta Medan-kurdan (
ên ku li ser axa Xelatê û derûdora wê bûn) nebirîye û piştî vê talanbirinê çima
berê xwe nedaye Îranê û vêca talana farisan ji bo Bîzans neanîye? Gilî û gazina
wî ev e. Ew baş dizane ku kê li Xelatê desthilatdar e. Û bi zanyarî behsa Medan
dike.
Divê neyê jibîrkirin ku axa ku Selçûqî hê nû desthilatdar
dibûn, bi demografî û girseyî ji kurd û farisan an jî bi gotineka
rasttir ji mêj ve ji Med û Farisan, ên ku du şaxên sereke yên gelên
Arî bûn, pêk dihat û ji mêj ve heta dema me a îroyîn jî ev rewş
neguherîye. Ji demên nayên zanîn heta dema me rewş ev e. Med li Rojava û
Faris jî li Rojhilatê wek cînardijîyan û hê jî dijîn. Demografîya Arîa
tim ev e. Ber bi rojava ve herikîn hebe jî ev demî ye û di dawîn de makewelatê
van her du qewman hezare salan e ev deveran in. Jixwe Romê rojhilat
anegorî erdnigarîya xwe tesnif kirîye û rojhilatê xwe kirîye sê beş; Rojhilatê
Nêz, Rojhilatê Navîn, Rojhilatê Dûr. Û dîsa anegorî erdnîgarîya Romê û
anegorî rêzê, vêca Psellus gelên li rojhilatê hejmartîye, pêşî peyva Medan
û piştî Ya Farisan nivîsîye. Lewra Med anku kurdji
Romê re anegorî erdnigarîyê cîran in û cîranên nêziktir ên Rojhilatê nein.
Faris piştî axa Medan anku ber bi rojhilatê Medan de bi cih bûne. Anku pêşî
behsa talana Medan, piştî jî ya Farisan dike. Bi rêzê û yek bi yek… Weke
ku dibêje; “.. Ne ji MEDAN, ne jî ji farisan ji bo me ti xenîmetên
şer neanî…”. Mesele, ji hêla Psellus ve eşkere û vekirî
hatîye qeydkirin û nirxandina me jî temam bû.
Ne mimkûn e ku yekî mîna Psellus bi van
agahîyan ne serxwext be û xuya dibe ku ji ber ku bi wan serwext e, wiha jî qeyd
kirîye an jî dîsa bi gotina rasttir ehlaqê zanîstê pêk anîye û
xwe ji bêehlaqîya mêtîngerî dûr hiştîye. Her çi qas di dewletek
mêtînger de peywir girtibe jî, ax û hebûna gelên din jî nivîsîye, gelên ku
Bîzans xwestiye welatê wan dagir bike înkar nekirîye û ew welat weke ku heye,
dîsa wisa wek yê wan e nivîsandîye. Heqê Sezar daye Sezar bi kurtasî.
Helwesta wî helwestek zanistî û zanyarî ye. Bi ya me rêya rast şopandîye û em
jî bi van agahdarîyan hesandîye, piştî 950 salan. Lê heman xweşgotin ji bo
Michael Attaleiates dikare bê gotin, ne diyar e. Dibe ku zanyarîya wî ne weke
ya Psellus astek bilind de ye. Ewî ji zanînên dîrokî weke Psellus bipar nebûye,
tiştê ku tê fêhmkirin ev yek e. Mijara me a duyem jî qedîya, belê;
Rastîyên dîrokî weke zêr û zîv in, çi qas jî li bin
erdê bimînin, helbet dê rojek ronahî bibînin. Bi hêvîya ronîkirina beşên din ên
dîroka birûmet lê mixabin “binaxbûyî” …..
__________________________
ÇAVKANÎ:
(1)- Mir’atû’z-Zaman, Sibt Ibn’ul-Cewzî
(1186-1256) “… Biraz önce 10 000 Kürt Sultan’a katılmıştı. Bununla birlikte
Sultan, ulu tanrıdan sonra buyruğundaki dört bin kişilik
hassa askerine güveniyordu…”
(2)- Dîroka Kurdên Merwanî, İbn’ul Ezrak ê
Fariqî (1117-1181)
(3)- Chronographia, Michael Psellus 1018 –
1078,)
(4)- Chronographia, Pirtûka 7-em,
beşa ROMANUS IV 1068-1071, nivîskar: Michael Psellus, 1018 – 1078),
wergera ji yewnanî li inglîsî Edgar Robert Ashton Sewter – 1953 / Orîjînala
wê beşê: “ Now I was aware (though he was not) that the Sultan himself,
the King of the Persians and Kurds, was present in person with his army, and
most of their victories were due to his leadership…”
(5)- Mikhail Psellos’un Khronographiası,TTK
Yayınları -1992, ingilizceden çeviren Prof.Dr. Işın Demirkent, (1938 –
2006) .
(6) Mikhail Psellos’un Khronographiası,TTK
Yayınları -1992, ingilizceden çeviren Prof.Dr. Işın Demirkent, (1938 – 2006) /
Beşa têkildar: “İmparator (Romanos Diogenes) farkında değildi ama ben
Selçukluların (metinde: “Perslerin”) hükümdarı sultanın (Alp Arslan) bizzat
ordusunun başında bulunduğundan haberdardım ve zaferlerinin çoğu, onun liderlik
vasıflarından kaynaklanıyordu “.
(7) Li vira peyva Siltan ji bo pênaseya hikimdarên
Selçûqî tê bikaranîn lewra damezrenerê Selçûqîyan Tuxrul, di sala 1055-an
de bi bangawazîya Xelîfeya Ebasî Qaîm dikeve Bexdayê, bajêr ji destê
Buyîdan (Biweyhîyan) derdixe , wan têk dibe û dawî li serdestîya Bûyîdan
tîne. Bi vê yekê Xelîfeyê Îslamê Qaîm, Tuxrul wek “Siltanê alema
Îslamê“ bi nav dike û li ser navê wî hemû mizgeftan de xutbe tên xwendin.
Piştî vê pênaseyê, Tuxrul û her wiha Selçûqî dibin “ parezvan û Siltan “ ê hemû
dewletên misilman ên girêdahîyê Xîlefeta Ebasî û dikevin bin fermana wî.
(8) Kronîkên Psellus, Attaleiates ûhwd. .
(9) Merwanîyên Amedê, Thomas Ripper
(10) Merwanîyên Amedê, Thomas Ripper
(11) Chronographia - Michael Psellus, Historia -
Michael Attaleiates , Merwanîyên Amedê - Thomas Ripper.
(12) Historia - Michael Attaleiates
(13) Dîroka Kurdên Merwanî - Ibn’ul Ezrak
(14) Dîroka Kurdên Merwanî - Ibn’ul Ezrak
(15)Historia - Michael Attaleiates
(16)Historia - Michael Attaleiates .
(17)Chronographia, Michael Psellus / Beşa têkildar:
“ At all events, he left the city with all his army and advanced against
the barbarians, not knowing where he was marching, nor what he was going to do.
He wandered over the countryside, planning to go one way, marching by another,
traversing Syria, as well as Persia -- and all the success he met with was to
lead his army into the interior, establish his men on some high hills, bring
them down again, cut them off in narrow passes, and suffer heavy casualties
through his manoeuvring. However, he returned, still to all appearances
victorious. Neither from the Medes nor from the Persians did he bring us any
spoils of war. One thing alone satisfied him: that he had marched against his
foes…”
(18) Hıstoria, Michael Attaleiates - Wergera
li înglîsî: Anthony Kaldellis û Dimitris Krallis 2012 /
Beşa tekîldar: “….And at the same time," I said,
"O Emperor, to leave the enemy behind on Roman land while it is near the
end of summer, would be to permit them the luxury and pleasure [to do as they
wish], and though we might not suffer now, would we be able to prosper in the
future? Why don’t we take the city of Chliat and the towns beneath by siege so
that the soldiers can satisfy their want of plunder and take heart and instill
the enemy with fear, while in addition these cities will enrich the Roman Empire
instead of the enemy, the forces of the enemy will be mightily beaten back, the
coming of Turks from distances will be halted, and they will find not a base
there and provisioning station, but a fortress and as such the road through
Mesopotamia become impassable for them."
(19) Hikimdarê herî temendirêj û serketî yê
Merwanîyan. Di dewra wî de Merwanî asta xwe a herî bilind û rewşa xwe a herî
aram û bihêz dijîn.
(Ev gotar bi dû beşan, li malpera Amîdakurd-ê hatîye weşandin-2016)
Yorumlar
Yorum Gönder