Brahîm Paşa yê Milî di pirtûka Mark Sykes de
BRAHÎM PAŞA û MARK SYKES - 1904 |
Wek ku tê zanîn; Mark Sykes, dîplomat, sixûr û leşkerekî
binavûdeng ê ingilîz e. Ewî bi taybetî , bi Peymana Sykes-Picot tê naskirin. Siyaset û stratejîya Rojhilata Navîn a Brîtanya, di dema şer de, ewî bixwe bi rê ve dibir. Berê herba cîhanê yê yekemîn , du-sê car li seranserê Kurdistanê gerîyaye, bi
sedan mirovan û bi mezinahîyên kurdan ên wê serdemê re hevpeyvîn û hevdîtinan
pêk anîne, not û analîzên xwe jî heb bi
heb tomar kirine. Û ev tomarî, sala
1915-an, di pirtûka wî a bi navê “The caliphs‘ last heritage, a short
history of the Turkish Empire (Mîrateya dawîyê ya Xelîfe, kurtedîroka Împeratorîya Tirk) de hatine
weşandin. Di wê pirtûkê de, em dibînin ku, gelek pêşeng, serokeşîr, mezinahîyên kurd, raman û nêrînên xwe li gel Sykes
par ve kirine. Her wiha, hêjayî gotinê ye ku, Sykes di wê pirtûkê de, hemû êl û
eşîrên kurd ên wê serdemê yek bi yek qeyd kirine û heta hejmarên malên wan jî
nivîsîye. Sedem her çi dibe, bila bibe, ev agahî ji boyî dîroka Kurdistanê
daneyên bêhempa ne… Sykes, li gel Şêx M. Sadik ê kurê Şêx Ubeydullah, Xelîl Axa
yê Mûşî, Mûsa Beg ê Ebasî û Şêxên kurdên êzdî yên li Şengalê re jî hevdîtinan kirîye û cîyekî
berfireh daye Serokê Mila; Brahîm Paşa
yê Milî… Di vî beşî de, 5 rojên xwe yên li ba Brahîm Paşa, roj bi roj nivîsîye
û agahîyên hêja gihandîye me. Sala hevdîtinê 1904-an e... Lêkolîner-nivîskar
Mûrad Ciwan jî, ew beş wergerandîye û bi destûra wî, em wê wergera hêja pêşkêşî
xwendevanên Dîrokurd-ê dikin:
**************************
**************************
Îbrahîm Paşayê Millî
Sir Mark SYKES
Wergera ji ingilîzî li kurdî: Mûrad CIWAN
(The caliphs‘ last heritage, a short history of the
Turkish empire, by Lt. Col. Sir Mark Sykes, London, 1915, Rûpel: 316-327)
Rêwîtiya siwariya hespan a roja dîtir di esasî de wekî ya
roja berê bû, lê belê piştî ku em têra xwe di nava erdên bin desthilatdariya
Paşa de bûn, karwanên piçûk ên bi du sê keran bala meriv dikêşan û merivên ku
em li ser rê rastî wan dihatin ji xwenêzîkkirina me nedireviyan. Ew pirtir
bazirgan û firoşerên wiha bûn ku ji bo kirrîn û firotinê di navbera eşîrên
konfedersyona millîyan yên cuda de diçûn û dihatin, yan jî hin gundiyên ermenî
yên Wêranşarê bûn ku mijûl bûn bi raguhaztina xurek û rûnê nîvişk ji bajaran
ber bi waran û ji wir jî ber bi aliyê din ve. Qasî ku ez ji van merivan
têgihîştim, her çendîn li ser hidûdan ew ji bal anaze û şemerên başûr ve dibûn
hedefên şelandin û diziyê, piştî ku diketin nava hidûdên millîyan îdî di
ewleyiyê de bûn, bi têkiliyeka xweşbînî û rêzlêgirtinê dihatin pêşwazîkirin.
Em di ser gellek warên konan ên kurdan re derbas bûn, lê me
hema hema qet agehî ji bal xelkê ve bidest nexistin ji bilî nûçeyên ku hevalên
Miss Shattuck (Mîsyonereka ciwanik a li Urfayê) ji bal beraziyan ve hatine
şelandin û li ser gilîyê wê gellek meriv hatine zîndankirin. Pişt re wextê
êvarê ji hin siwarên çekdar ên bi çekên dewletê em hîn bûn ku warê konên Paşê
ne zêde li dûrê ye. Li dora piştî saetekê em rastî komeka konên li biniya
girekî vegirtî hatin û hîn bûn ku ev warê Îbrahîm [Paşa] ye.
Bi gîhaştina me, Paşa, ku berê jî ez bûbûm mêvanê wî, derket
derva ku pêşwazî li me bike û li gora adeta bedewiyan ez himbêz kirim û ser
milê min ê rastê ramûsa. Pêre pêre ez hatim vexwendin bin konekî mezin, ku li
ser 100 sitûnan hatibû vegirtin û pahnayiya wî 1.500 yard çargoşe bû. Piştî ku
em ji bin tava rohnî ya çavçimên a nîvê rojê hatibûn, di destpêkê de gellek
dijwar bû ku meriv karibe bi zelalî bibîne bê ka li quncikên vî konê fire yê
dewasa çi heye û çi nîne. Lê pişt re xwiya bû ku ji min wêdetir qasî 150 meriv
li dora dîwana nizm a ku ciyê rûniştina Îbrahîm [Paşa] bû, rawestiyabûn. Wî ez
birim wê dîwana ku bicîhkirî bû li pêşiya agirê ji pişkulê devan û û wekî her
gav çend gumgumên qahwê li serê bûn.
Brahîm Paşa ê Milî (pirtûka Mark Sykes de) |
Paşa merivekî tenik î bejinzirav bû, rûyekî kurdînî yê safî
yê difnmezin ê kuftikî û çavên xwedan awirên gellekî tûj ê bi meraq, eniyeka
pahn a hilkirî û devekî mezin li serê bûn. Di sakiniya ruyê wî de îfadeyeka
gellekî bêyom a meşûm a ji bal biruyên rabûyî(pîjbûyî) pêkînayî, di nava
rûniştiyên konan ên bin tava berriyê de gellek adetî û belav bû; ji bal
birîneka şûran a bin çavan ku qapaxa binî ya çavan dadixist xwarê vî awirê
haşîn ê hizirtijî ji zarîfiyê dihat bêpar hiştin . Lê belê di sohbetê de
bişirîna wî ya misêwayî ya vekirî û dilxweşker û edayên wî her dem dostane bûn.
Bi vacayiya balkêş a ruyê wî, dest û piyên wî ji heddê wêdetir piçûk û zarîf
bûn.
Di dema sohbeta xwe de, wî zanîneka fewqelade ya di derbarê
kar û barên Awrûpayê, têkiliyên Îngiltereyê yên li gel Îrlandayê û gellek
buyerên din nîşan da. Xuya dibû ku çavkaniyên wan agahiyan, ji rojnamên tirkan
pirtir bûn. Bêşik çavkaniyên wiha li cem wî boş(pirr) û dagirtî bûn.
Qelebalixa xelkê ya ku li dora wî civiyabû ji însanên ji
gelek bawerî û qewmên Tirkiyê pêk dihatin, pirranî ji bo kar û bar hatibûn. Yên
ku hatibûn ew kes bûn ku ji bo safîkirina dawe, doz û bac û xeracên xwe
hatibûn, bazirganên rûn, hirî û kincan û yên tiştên din bûn ku ji bo Paşayî
lazim bûn. Xusûsiyeta lîsteyeka wan kesên ku bi tesadufî min li gel wan axaft
wê karibe fikrekê bide.
1. Êzîdiyekî(tabiê melekê nebaş) ku piştre bûbû misilman.
2. Doktorekî tirk ê ku bi ser biryargeha Paşayî ve bû, yekî
sirgûnkirî bû.
3. Hemawendiyekî ku berê zabit bû ku ji postexaneya
Îskenderûnê 2000 mecîdiye (330£) şelandibû, 150 sal hebis dabûnê, lê di hevsê
de tunelek kolabû û reviyabû hatibû xwe avêtibû Paşayî.
4. Dizekî ku li nêzî Helebê çar mêr û jinek kuştibûn.
5. Ermeniyekî xancî yê ku barhildêrê diyariyeka ji devan bû
û ji bal kurdên karageçî ve hatibû hinartin.
6. Dizekî ku min bi xwe ew du sal berê li nêzî Nisêbînê
girtibû û niha firoşer bû.
7 Erebekî şemerî ku hatibû ku safîkirina dozeka xwînê ya di
nava eşîra xwe de pêşkêş bike.
8. Hemîdiyeyekî heyderanî yê ji Wanê.
9. Begekî çerkez ku di xizmetê de amade bû.
Paşayî, ji ber hebûna van merivên kêmrûmet dawa lêborînê kir
û got ku adet û qanûnên çolistanê wî mecbûr dikin ku kesên xwe davêjin bextê
wî, wan bihewîne. Têra xwe para rastiyê di vê de heye, lê belê rîayetkirina
Paşayî a di vî warî de bi wî awayî pêk tê ku bilindbûn û nizmbûna wan kesên
keftîyên qederê dikeve destê hamiyê wan û ew dibin peyayên wî yên har ên ku
rohnî di çavên wan de namîne. Li aliyê din ji bo Xwedê divê bê gotin ku rabûn û
rûniştina van merivan di nava hidûdên Paşayî de têra xwe rast û durust dibe, tu
kes ji wan nabe ji wan tîpên ku ji bal polîsên îngilîz ve wekî “gunehkarên
fêrbûyî” tên naskirin, an go nikarin xwe ragirin û neşelînin.
Axaftina Îbrahîm [Paşa] ya destpêkê gellek balkêş bû: Gelo
bi rastî jî konferansa Algecirasê hatibû birrîn? Gelo rast bû ku xîveta
şanogerî ya seyyar a Sarah Bernhardtê ji konê wî mezintir bû? Piştî ku me
demekê li ser buyerên rojevê yên ciddî axaft ew bi min re hat xîveta min, li
hundur mektûbeka taybetî nîşanî min da ku ji bal wezîrê azam ve jê re hatibû
verêkirin û jê dihat xwestin ku min taqîb bike, çavê xwe ji ser min nede alî,
bê ka ez çi dikim çi nakim. Pişt re wî ji min pirsî ku gelo ew çi bike. Min jê
re got ku çêtir e ew rastiyê bêje,û rapor bike ku ez ji bo kêf û hînbûnê
digerrim.
Di dema axaftinê de, wî behsa kurdên millî bi wî awayî dikir
ku goya wekî qewm ji hemûyên din cuda ne, li gora agehiyên wî, tesîra hukmê wî
ji wan eşîrên tabiên wî gellekî wêdetir diçû. Li gora ku wî digot qewmê kurd bi
ser sê şaxan ve parve bûbû; şaxê millan, şaxê zîlan û şaxê baba kurdî. Ji wan
şaxên millan û zîlan her tim dijminê hev bûn û tu yekê ji van baba kurdî ji
farisan pêştir tiştek hesab nedikirin. Wî her wiha got ku tu ferqî û cudatî di
navbera eşîrên wî bi xwe de; her wekî di navbera eşîrên Dêrsimê ên şîa û yên wî
bi xwe yên Qerejdaxê de tunene. Li gora wî nehezkirin an pêşînhukmiyeka kurdan
li hemberî yezîdîyên Çiyayê Sîncarê -ku ew kurdên millî bûn- jî tunebû. Jê
balkêştir wî îddîa dikir ku pêwendiyek di navbera erebên caîs(Jais Arabs) û
kurdên milî de heye. Lê tu delîlên vê nebûn û gûman li ser bû.
Wî çîrokeka kurt a dîroka eşîra xwe jî ji min re got, ku ji
balkêşiyê ne bêpar bû:
Di destpêka sedsala nozdehê de di dewra Sultan Mahmûd de, li
başûrê rojhilatê împaratoriyê sê mîrên mezin hebûn. Eyyub Beg, bavê bapîrê wî
bi xwe, li ser axa Cizîrê ji Bîngolê heta Çiyayê Sincar(Li vê derê qesd ne
bajarê Cizîrê ye, tevayiya erdên bakur ên Mezopatamyayê ye M.C) îdare dikir.
Mihemmed Paşayê Rewandizî mîrê tevayiya wan erdên navbera hidûdên rojhilatê û
Mûsilê bû. Li bajaran axayên mezin û eşrafan bi xwe xwe îdare dikirin. Li rexê
din, li berrî û çêregehên başûr şêx Sfugî serokatiya eşîrên bedewî dikir. Ev
hemû reîs û mîr, di navbera xwe de di nava şerên berdewamî yên şan û şerefê de
bûn, qasî zerreyekê paxav ne bi paşayê Bexdayê ne jî bi sultanê Îstenbûlê
dikirin.
Dawiya dawîn vê şêla wan bala hukumetê kêşa û wê Reşît Paşayê mezin
şand ser wan. Mihemmed Paşayê Rewandizî hat girtin û kuştin,Sêx Sfug û Eyyub
Beg jî hatin derdestkirin û hinartin ji bo Diyarbekirê ku ew li wê derê mirin.
Li ser vê yekê tirk demekê bi tevayî bûn desthilatdarên welêt.
Pişt re şerê bi xidîvê Misrê re, dagirkirina Sûriyê ji bal
Îbrahîm Paşayê kurê Mihemmed Alî yê mezin[Mihemmed Alî Paşayê Kawalayî M.C]
hat. Tîmawî Begê ku ciyê Eyyub girtibû, tu sedem jê re tunebûn ku ji tirkan hez
bike, tevî misriyan bû û di bin fermandariya wan de êrîş bir ser hêzên li
Mêrdînê bicîhkirî, bi wê meqsedê ku rê li ber wan bigire da ew tevî ordiya
esasîn bibin. Ordî, wê demê ji Meletiyê ber bi Nizîbê ve dikişiya. Tîmawî di
wazîfeya xwe de biser ket, Mêrdîn zeft kir, lê di şerekî hema piştî wê de ew bi
xwe hat kuştin. Demekê pişt re vekişiyana misiriyan û ji nuh ve avakirina
serdestiya Osmaniyan dest pê kir ku bi vê yekê re kurdên millî jî ketin navbera
belengazî û perîşaniyeka mezin. Kesî wan tunebû ku serokatiya wan bike, xwe bi
xwe şerê hevdu dikirin û her daîm ji bal erebên teyî û şemerî ve dihatin
talankirin. Wan gund kavil kirin û ew ber bi Qerejdaxê ve paşve avêtin. Her di
eynî demê de hêzên hukumetê jî rê li ber wan digirtin da xwe nêzî warên xwe yên
Bîngolê û yên nêzî Diyarbekirê nekin. Rewşê bi vî awayî dom kir heta bavê
Îbrahîm, Mahmûd Begê kurê Tîmawî mezin bû û serokatiya eşîrê girt destê xwe. Lê
heta vê demê, ew ji rewşa nebaş ew qas perçe bûbûn ku wî nikaribû tiştek ji wan
bikira. Kes wê li pay wî nemeşiya, loma jî wî muracaatî Paşayê şamê kir ku hin
hêzan bide wî da ew xelkê xwe berhevî ser hev bike. Paşayî sed meriv danê û got
de tu dikarî çi bikî bike. Bi van hêzên xwe wî teyî û şemerî paşde qewirandin û
eşîrên xwe li Wêranşarê berhevî ser hev kirin. Di çend salan de ew gihîşt hêz û
murefehiyeka berbiçav û cesareta wê yekê di xwe de dît ku li Wêranşarê qesrekê
ava bike. Lê Umer Paşa yê ku wê wextê Diyarbekir îdare dikir zû bi zû tevgera
wî şikand, Mahmûd zîndankir û qesra wî şewitand.
Îbrahîm bi xwe, wê wextê li dora huvde saliya xwe bû. Bi
rênîşanderiya bavê xwe pazde mihîn girtin û reviya çû Misrê da bikaribe
muhawele bike ku dilovanî û sempatiya Îsmaîl Paşayê Xidîvê Misrê ber bi Mehmûd
ve bikêşe. Ji bo ku Îbrahîmê gênc di entrîkayêen serayan de bêtecrube bû, ket
nav destê navberçiyekî bêwîjdan ku wî ew xapand, mihînên wî jê girtin got min
dane xidîv, lê di rastiyê de wî bi xwe dest danî ser wan. Vî merivî mîqdarek
pere dan Îbrahîm û got ku tiştê ku Xîdîv karibe ji bo te bike hew ev e. Piştî
ku bi vî awayî hemû muhaweleyên wî yên li Misrê bêfêkî man, Îbrahîm çû şamê, bi
hêviya ku pê bişêwire serî li Emîr‘l Hec da ku ew bi eslê xwe kurd bû. Vî
mirovî şîret li Îbrahîmî kirin ku doza xwe bibe rasterast li ber Sultan deyne û
navên hin kesên karbidest ên li paytext dayê. Gava îbrahîm gîhaşt Îstanbûlê, ji
siûda wî re Xîdîv Îsmaîl [Paşa] bi xwe jî li wê derê bû, kurdê gênc firsenda wê
yekê dît ku wî bibîne û pêwendiyên kevn ên milliyan û hukumeta Misriyan bi bîra
wî xe. Ji xweşbextiya wî re kêfa Îsmaîl li serê bû, bi dilxweşî pêşwazî li
muraceta Îbrahîm kir û ji Sultan Abdul Azîz fermanek li ser serbestberdana
Mahmûd Beg girt. Îbrahîm bi wê fermanê vegeriya Wêranşarê bavê xwe da
serbestberdan û di karûbarê îdarekirina eşîran de alîkariya bavê xwe kir.
Lê siheta Mahmûd Beg a ji ber dirêjkêşana mayina di zîndanê
de xera bûbû, piştî bi serbestbûna xwe ne bi gellekî mir û serokatiya eşîrê ji
Îrahîmî re hişt. Îbrahîm li ser şopa adetên eşîrê meşiya, karwan şelandin,
xiristiyan parastin, talanên bazirganên Diyarbekirê bir, heta ku dizî û
talankirinên wî gîhaşt dereceyeka bêtehemmuliya welê ku hukumetê ew da girtin û
tevî şeş serokşîrên din sirgûnî Sîwasê kir. Li wê derê, ew qasî şeş mehan,
belkî zêdetir jî di nava rewşeka dijwar de man. Piştre wî mektûbek hazir kir û
şand ji diya xwe re ku wê wextê li Wêranşarê dima, tê de hêvî kir ku jê re çend
mihînan bişîne da ji wê derê berê xwe bidin bi aliyekî de. Diya wî niyeta ku di
serê wî de bû bicîh anî, ji hukumetê musaedeyek derxist ku karibe heft mihînan
bişîne Sîwasê. Heywan gihaştin wê derê û hefsiyan îzin girtin ku derên derva,
wan tehqîq bikin. Bi îşaretekê, her merivekî xwe avêt ser mihînekê û berê wê da
riya esasî ya Meletiyê. Zû bi zû taqîbateka ji esker, zabit û temaşevanan li
pey wan derket û qasî sê saetan bi xurtî ajot. Pişt re taqîbat her ku çû sist
bû heta wê derecê ku fîrariyan dîtin ku li pey wan tenê çar esker mane ku hîn
şopa wan dimeşînin. Îbrahîm û hevalên xwe ji nişkê ve rawestiyan û li benda van
lipeyhatîyên aceb ahmeq man. Kurd bi ser wan de qîriyan: “Hûn çi ji me
dixwazin?” Esker li ser vê pirsê ecêbmayî man, sekinîn û gotin ku ew dixwazin
alîkariya wan bikin da ew di fîrara xwe de bi ser kevin. “Karê herî qenc ê ku
hûn ji bo vê yekê bikin” Îbrahîm got, ” ew e ku hûn vegerin Sîwasê.” Eskeran
guh dan vê şîreta wî û dev ji lipeyçûnê berdan.
Piştî demekê ew fikirîn ku çûyina di riya esasî de zêde
xeter e, berê xwe dan riyên çiyayan. Vê guhertina han kêm zêde xeteriyek xist
nava pîlana wan, ber bi rojava ve riya xwe wenda kirin, seranser wê şevê li
palekê man bêyî ku zanibin li ku derê ne. Serê sibê dan ser şiveriyeka nenas ku
ji xêra Xwedê re bi tesadufî ew ber bi aliyê rast ve dibirin. Lê ber bi nîvro
mihîna Salim Begê likumî û ket erdê, nema karibû xwe bilivîne. Îbrahîm tawsiye
kir ku xwe bavêjin pişt şaxên darên himbiz. Bi rastî jî bi vî awayî wan welê
xwe parastibû ku hêzeka eskerî ya siwarî hat bi rewanî di ber wan re derbas bû,
ew qas nêzî wan bû ku wan ji pişt daran dengê axaftina wan dibihîst. Piştî ku
gava xwestibûn herrin nava gundekî, pê hesiyabûn ku esker wê îstîreheta xwe ya
nava rojê li wî gundî bikin û bi vegereka bilez, bi zorê xwe ji ketina nava
lepên eskeran xelas kiribûn, şeveka din jî li serê çiya derbas kirin.
Êvara dîtir taqîbat ew qas nêzîk bûbû, ew qas hal di mihînên
fîrariyan de nemabû û jê wêdetir wan ew qas rê li ber xwe şaş kiribû, rewş bi
her awayî bêhêvî dixuya. Pişt re fikreka curetkar a wisa hat bîra îbrahîm ku
min heta niha nebihîstiye. Ji nişka ve hat bîra wî ku heke ew şopa xwe li ber
lipeyhatiyên xwe wenda bikin wê karibin biçin ber bi Urfayê ve, wî cihê ku
fîrariyan dixwest biçinê. Li gora vê, Îbrahîm û hevalên xwe wî gundê ku siwarên
esker biryar dabûn şeva xwe lê bibuhêrin tesbît kirin û qasî mîlekê li pişt wî
gundî li ser rêya ku dijminê wan tê re derbas bûbû daketin ji bo vehesiyanê.
Çimkî wekî Îbrahîm jî gava ji min re maceraya xwe got bas kir, “Ji sedî sed ew
ê destvala
venegeriyana û wan ê ji bilî riya ku tê re derbasbûne berê xwe
bidana her riyê. Bi vî awayî kurdan qasî pênc rojan di wî welatê nenas de
şopbirên xwe wekî rêberên xwe bi kar anîn, lê li dora Meletiyê ev pîlan jî
faşil bû. Çimkî lipeyçûyiyan hemû şopên rêberên xwe yên zorakî wenda kirin û
sibeheka sar xwe di herêmeka nenas, di nava xelkekî nenas de bêmecal, windayî û
bêkes dîtin.
Gundiyekî halxweş ê siwarê erebeyeka gayan ji hember ve ber
bi wan hat. Piştî silavê wî gazî kir got “Hûn bi ku ve diçin?” Îbrahîm bi
hazircewabiya xwe got ku ew hin koçer in ku li deveyên xwe yên dizîyî digerin.
Yê gundî li wan vegerand: “Hûn kurd in û ez kurd im. Tu Îbrahîmê Millî yî, ez
jî axayekî sînemînlî me ku ew bi eslê xwe ji milliyan e. Esker li gundan li we
digerin, bi min re werin ez we veşêrim.”
Piştî çend saetan, her heft zilaman cara pêşîn xwarineka
germ li oda mêvana ya axayekî qizilbaş dixwar, lê sergêjaniya wan hê xelas
nebûbû. Hê erdeka sed û pêncî mîl fireh, ew ji herêma wan bi xwe veder dikirin.
Û wexta ku wan bi mazûbanê xwe re munaqeşeya rê û dirba herî baş a
berdewamkirina rêwîtiya xwe ya ji wir pê ve dikir, dengê trampetekê li derveyî
gund hat. Ew têgihîştin ku şopberên wan careka din li ber paçika hustuyê wan
in. Tevî ku li dijî adetan jî bû, yê qizilbaş mêvanên xwe li odeyên alî harema
xwe veşartin û li hêviya hatina eskeran ma.
Zabitekî mifrezê ket hundur: “Selamun aleykum, ew heft meriv
ma xwe li vê derê vedişêrin?”
Axa cewab da, got “Na, tu nikarî tu kesên wiha li vê derê
bibînî.”
“Baş e, ev çiye?” axa bi qîrîn pirsî. Eba Salim Begê ya ji
pirça devan ku wî ji lez û bezê li erdê li pey xwe hiştibû, rakir û nîşan da.
Bêşansiyekê têra xwe serî hildabû. Çimkî şewqên hevrîşmîm ên Mr Lock çend li
Torosan belav bin ebayên ji pirça deveyan jî ew hinde belav bûn.
“Min ji te re got” axa bersîv da, “ew merivên ku tu li wan
digerî tu li vê derê nabînî. Heke tu alayekê bînî, belkî tu bikaribî li wan
bigerî. Adetî, xwarin ji bo te û merivên te hazir e, li vêderê ye, kerem kin,
lê heke hûn tecawuzî haremên me bikin em mecbûr in ku şerê we bikin. Heft sed
çekdarên me amade ne, û em gazî bikin du hezarên me jî li ber bangkirinê ne.
Yê zabit têgihîşt ku bi bîst mirovan ew n eşê tu tiştî bike,
bi rewşê razî bû, şîva xwe xwar û ajot çû. Wê şevê Îbrahîm û hevalên xwe hatin
veguhaztin ji ob gundekî din, bi vî awayî her şevekê ew ji eşîreka qizilbaş
teslîmî yeka din dibû, heta sibehekê wan xwe li ser peravê Feratêdîtin ku bi
qonaxa du rojan a di beriyê re ji eşîrên wan dûr bû. Piştî ku ew gihîştin malên
xwe bi awantaja limalêbûnê ji bo reîsan ne dijwar bû ku aştiya xwe bi hukumetê
re pêk bînin û pê re lihav bikin. Wê demê şerê bi Rûsyayê re nêz dibû, hin
karên hukumetê jî yên din hebûn ku ji lêgerîna hin aştîxerakirên negirîng bû.
Loma jî lihevhatin zû pêk hat.
Ne bi gellekî piştî şerê rûs û tirkan bû ku Îbrahîmî derfet
bidest xist ku bikêrhatin û basîreta xwe îsbat bike. Gava wî ya pêşîn ew bû ku
dostaniyeka tekûz bi wê komika çerkez a piçûk lê lis er xwe ya Rasul Aynê re
deyne. Pişt re şêxên piçûktir ên eşîrên dora xwe di bin hukmê xwe de civand û
ji ehlên wan cuda kir, bi vî awayî her carê ewleyiya beşek ji 100 200 konan
pêkhatî pêkdianî. Wî her wiha dîplomasiya xwe jî l dar xist, ku ji kurdên millî
re lê hat ku cepheyewka gellek bihêz a ji her demê bêtir pêşkêş bikin. Ev hemî
bi hêz û entrîkayan hat pêkanîn û rûdan a pêşveçûnan ji bal wan erebên ku bi
şer û pevçûnên nava xwe mijûl bûn nehat keşîfkirin. Siyaseta îbrahîm ji wê yekê
pêk dihat ku bi xurtan re heval be, bi zeîftiran re tavîzkar be û gefan li
jartirînan bixwe.
Teqrîben di vê dewrê de buyereka mezin rû da, Îbrahîm û hin
serokeşîrên kurdan yên din hatin wezîfedarkirin ku bibn Hamîdîye, piştî
ziyaretkirina Îstanbûlê ew bi rutba mîralaytiyê hattayînkirin û rutbeya
paşatiyê ji bo wî hat dayîn. Piştî vê siyaseta wî qelewtir bû. Dest pê kir li
hember anaze û şemeran li ber xwe da, gav bi gav ew paşde xistin, di encamê de
herêma xwe ji beşên wan ên herî xerab malişt.Wî xiristiyan(ermenî û keldanî)
han dan ku barkin werin li dora Wêranşarê bicîh bibin û bazarek li nava vê
qesebê ava kir ku zû bi zû geş bû. Gava eşîr û reîsên din ermenbî talan û qetil
dikirin Îbrahîm ew diparastin û cesaret dida ziristiyanên ji hemû mezheban.
Qasî ku tê texmînkirin i dema komkujiya ermeniyan a mezin de wî qasî 10.000
ermenî ji tunebûnê parastin. Bi riya mahrkirina xwişka şêx wî eşîra xurt a ereb
a bi navê cais(Jais) ber bi xwe ve kêşa, afdelî, baggara û şerabî li pey wê
hatin.Eşîra kîkan a li dora Mêrdînê tevî wî bû, lê belê teyî, Jibbûrî, anezeyî
û şemerî niha bûndijminên wî yênxedar. Ji bo siyasetmeşînekî wekî Îbrahîm
gellek xeter bû ku ev bloka req a dijmin destlênedayî bihişta. bi riya
îstîfadekirina ji dijminayetiyeka dûr û dirêj a navbera her du aliyên şemeran
Paşa, bi libergeriyanê, ruşwetê û axaftinê şêx Curallah(Jurrallah)ê mezin ê
xwedanê 1.500 konan kêşa aliyê xwe.
Di vê navberê de bi bihêzbûna Paşê dewlemendiya wî jî zêde
bû, mezinbûna giringiya Wêranşarê çûnûhatina karwanan kêşa ber bi binê hukmê wî
ve. Berê ji bo koçeran îtîyazek bû ku bi çavê talankirin û şantaj û gefxwarinan
li karwanan binêrin, lê ni saya Îbrahîm ew bûbûn ew rûdana ku bereket û
dewlemendî tanîn bajarê Wêranşarê û bi vê munasebetê pere û malên bazirganiyê
tanîn warên koçerî yên wî, dîtina wî ya li ser karwanan her tişt guherîbû. Zêde
tê re neçû, Qeregêçiya ku pêşveçûnên kurdên millî bi çavê xwe didîtin ji vê
yekê ne kêfxweş bûn. Niha ew karwanên ku çi ji hêla Diyarbekirê çi jî ji hêla
Urfayê dihatin diviyabû di herêma vê eşîrê re derbas bibin. Wan jî misêwa bi
serbestiyeka bêhed ew talan dikirin. Di 1904-ê de Paşa ev yek protesto kir, lê
protestoya wî hat piştguhkirin. Li ser vê wî daxwaz ji îdara Urfayê kir ku
asayişê pêk bînin, lê hukumetê sersarî kir, loma jî Îbrahîm mesela Qeregêçiyan
kir mesela xwe ya şexsî. Siyaseteka adetî ya hukumeta tirk e ku îhtîmala
bizaveka qetî hebe jî mudaxeleyî nava lec û pevçûna eşîran bike. Vê carê jî
yuzbaşiyek tevî mifrezeyeka çiyayî ya ji panzde kesan pêkhatî hat şendin ku
têkeve nava her du berên çerî. Li dore Sêwrekê derketin pêşiya Îbrahîm û hêzên
wî û yuzbaşî emir da serokeşîr ku vegerre welatê xwe. Îbrahîm ev yek red kir,
axaftina navbera wan her ku çû req bû yuzbaşî bi bu lêdana gulleyekê hat
kuştin, merivên wî hatin bêçekkirin û hinartin ji bo Urfayê, kurdên millî jî bi
riya xwe de dewam kirin ku herin hesabê xwe bi djminê xwe re bib înin. di şer
de piştî demeka kurt qeregêçî bi tevayî şikestin, kon û malên wan hatin birin
ji bo Wêranşarê. Hinek şert li ser wan hatin ferzkirin ku ew van bi cîh bînin û
di pêşerojê de tedaxulê nav karê karwanan nebin. Ji bo ev lihevhatin û aştî bê
tekûz kirin du mahr di navbera biraziyên kurr û keç ên her du serokeşîran de
hatin birrîn û îbrahîm ne tenê bi wî malê talankirî gelelk ji wan tiştên dest
liserê danayî bi xwe re birin û vegerriya Qeregêçiyê. Û ji bo aşkirina
berpirsiyarê dewletê ji ber sedemê kuştina zabit jî, karwanekî ji pênc sed barê
devan yên rûn pêkhatî hat verêkiirin Îstanbûlê ji Sultanî re.
A ev ew wext bû ku ku herkes di wê fikrê de bû ku hêza
Îbrahîm diheje û wê dawî li rojên wî yên bi debdebe werin. Wî kurrekî Sultan
kuştibû, hemû zabit û esker bûbûn tîhniyên xwîna wî. Diviyayî tenê bi gotinekê
hebû, hemû çekdarên ku li herêmê di eskeriyê de xizmet dikirin amade bûn ku
êrîşî ser wî bikin. Tam di vê demê de bû ku Îbrahîm bi cesareteka mezin hat
Urfayê, merkeza hukumetê ku çend rojên dawiyê yên Remezanê li wê derê derbas
bike. Telgrafeka taybetî ya ji Îstanbûlê emir kir ku bi başî pêşwazî lê bê
kirin û ew xweş bê ezimandin. dijminên wî yên ku hê berî bi çend rojan li benda
ketina wî bûn, niha ketibûn bin tayeka mezin û di halekî gellekî nexweş de welê
man heta ku Paşa bi qeflê lipeyhatiyên xwe piştî çend rojan ji bajêr derket çû.
Siyaseta Paşa niha ew e ku êrîşî wan gundên wiha bike ku di
binê hukmê wan kesan de ne ku ne dijminê wî ne jî mittefîkên wî ne, her wekî
yên beraziyan, bi wê hêviyê ku belkî rojekê desthilatdariya wî qebûl bikin. Di
dema ku ew j misilmanên bin destê hukumetê re texsîr nake, ew kêm caran
xiristiyanan diêşîne. Wî li hemî qeseban casûs hene, di warê xwe de penagehek
ji bo rêbirr û xerabkaran ava kiriye bi wî şertî ku gava werin herêma wî hay ji
xwe hebin xirabiyan nekin.
Îbrahîm Paşa xwediyê karakterekî gelek seyr e. Bêgûman
rêberekî tebîî yê peyayan, xwedanê xusûsiyetên hemû merivên ku di tecrubên
curbecur ên jiyanê re derbas bûne, hêzeka mezin a bi xwe baweriyê ye, û tevî wê
jî wekî zarokekî nazdar ê nazik e. Ji bo min ew bi her awayî ji bo lêhûrbûnê
blakêş e, çimkî di wî de ji bo min merivekî welê xuya ye ku wekî Warwîckê ku di
Îngîlterê de hat û çû û her wiha li Tirkiyê jî wê jê re cih nemîne. Ez di wî de
baronekî feodal despotekî rojhilatî û serokekî koçar dibînim. Di nav konê wî de
meriv dikare hin ramanên jiyana kon û warên Tîmûr û Atîlla peyda bike; di
hilhatina wî ya ber bi hêzbûnê de îlhamên serkeftinên destpêkê yên osmaniyan,
di zeîfî û hêziya wî de hin xeta û bikêrhatiyên Mithridatiyan diyar dibin.
Di dinyayê de tu xelk nîne ku qasî vanên şAsyayî meyildarê
perstina lehengan e. qatilekî herî jar gellek caran dibe xwedanê hurmet û
rêzlêgirtinê, rêbirekî herî newêrek bilind dibe dikeve dereca Robin Hood.
Esasên wiha ne ku rê li ber hilhatina zilmerivan vedike.
Û gava bi qezayî merivek dertê ku hêza wî tenê li ser
qurnaziya wî ya siyasî bilind bûye, piştre meriv diyardeyeka fewqelade ya yekî
bêhêz malûl ê wekî Îbrahîm îdareya girseyeka gelekî perçebûyî yê li dervayî
zeftê dike.
Roja dîtir a piştî gîhaştina me ya wê derê, Paşa fcerman da
ku kon bên rakirin û koç bi rê keve. Tevayiya wê koça ku ji barê 2.00 heywanan
ne kêmtir bû ji destpêka fermandayinê di du saet û nîvan de amadeyî birêketinê
bû. Ev wext piçekî ji wextê ku meriv karibe vê koçê deyne û konan vegire
zêdetir bû. Di meşa karwan de Paşa li ser dallulekê(deveyeka rewan) di serê
karwan de diçû, li dora wî 50 siwar ên mihafizên wî yên şexsî û komeka ku
teqrîben ji 15 cot tajiyan pêkhatî li dora wan bû. Vê dîmenê bi hevre tabloyeka
balkêş a harîka derdixist meydanê.
Di seranseriya mêvaniya min a pêncrojan de a bi Îbrahîm re
kar û bar berdewamî di wî konê mezin de dihatin meşandin. Siwarên bi mesaj,
name û raporan li ser her awe karan misêwa dihatin û diçûn. Paşa bi suratek
gellek mezin karên wan bicîh dianî, hîç ji bo fiirînê navber nedidayê û her gav
ji hafizeya xwe gellek emîn bû.
Me di 14-ê mehê de sibehê zû konê Îbrahîm bicî hişt û em ber
bi rasul Aynê bi rê ketin….
Çavkanî: https://muradciwan.com/
Yorumlar
Yorum Gönder